آیت‌الله رمضانی: اربعین یک جریان و پدیده تاریخی برای تحقق ظهور حضرت مهدی(عج) است

دوشنبه, 28 شهریور 1401

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با اشاره به اینکه همه باید تلاش کنند تا اجتماع بزرگ اربعین به عنوان مانور عظیم معنوی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی به بهترین شکل انجام شود، گفت: اربعین یک جریان و پدیده تاریخی برای تحقق ظهور حضرت مهدی(عج) است.

 
آیت‌الله رمضانی: اربعین یک جریان و پدیده تاریخی برای تحقق ظهور حضرت مهدی(عج) است

آیت‌الله «رضا رمضانی» روز شنبه، 26 شهریور 1401 در مراسم زیارت اربعین که در حسینیه میرزا کوچک موکب نور الزهرا(س) استان گیلان در کربلا برگزار شد، با اشاره به حضور پرشور مردم در پیاده‌روی اربعین، اظهار کرد: اگر هر کاری رنگ الهی داشته باشد، ماندگار می‌شود.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان اینکه باید روی فرهنگ اربعین کار و پژوهش انجام شود، تصریح کرد: امسال با توجه به حضور پرشور مردم، تراکم زیادی در روز اربعین شاهد بودیم که اگر با برنامه‌ریزی، این پیاده‌روی بعد از عاشورا آغاز و تا روز اربعین ختم شود و زائرین هم زیاد در کربلا نمانند، بسیاری از مشکلات رفع می‌شود. 

 

وی با اشاره به اینکه مسئولان در داخل کشور و همچنین کشور عراق باید در طول چهل روز بعد از عاشورا، تسهیلات رفت و آمد و اسکان زائران فراهم کنند، افزود: همه باید تلاش کنند تا اجتماع بزرگ اربعین به عنوان مانور عظیم معنوی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی به بهترین شکل انجام شود.

 

آیت‌الله رمضانی با اشاره به اینکه ما در دنیا برای اربعین حسینی نظیر و مانندی نداریم، خاطرنشان کرد: با این وجود، شاهد بایکوت خبری اربعین توسط رسانه ها صهیونیستی هستیم؛ اگر 15 نفر در آلمان، انگلیس و ... اجتماع می‌کنند، خبرش در کل دنیا مخابره می‌شود، ولی از این راهپیمایی 20 میلیونی، هیچ خبر و گزارشی در رسانه‌های بین‌المللی نمی‌بینیم.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با اشاره به اینکه همایش معنوی اربعین، در طول تاریخ حیات بشر بی سابقه بوده است، تصریح کرد: بزرگترین مانور مسلمانان حضور دو تا سه میلیون نفری در حج بوده است اما این حضور چند ده میلیونی در اربعین، یک اتفاق بزرگی است.

وی اظهار کرد: گستره جغرافیایی اربعین، همه دنیا را گرفته است و حضور زائران از چندین کشور، یک پیام و حکایت بزرگ برای جهانیان دارد.

آیت‌الله رمضانی در ادامه با بیان اینکه زیارت اربعین حسینی باید درست روایتگری شود، تصریح کرد: حضرت زینب(س) و حضرت زین‌العابدین(ع) با روایتگری دقیق، عمیق و جامع از عاشورا در کاخ یزید، طی مدت کوتاهی انقلاب بزرگ روایتگری را محقق کردند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با تاکید بر ضرورت روایت درست از حوادث بزرگ تاریخی و جلوگیری از تحریف آنها، تاکید کرد: دفاع مقدس یک حادثه بزرگ بود که بر ما تحمیل کردند و مهم این است که ما بتوانیم آن را درست روایتگری کنیم. 

وی با اشاره به اینکه در اربعین حسینی، سیل عظیمی از مشتاقان به ویژه نسل جوان‌ به اباعبدالله الحسین(ع) ابراز ارادت می‌کنند، گفت: گاهی اوقات در این شور و حال اربعینی، هدایت به درستی انجام نمی‌شود؛ در این زمینه سر حلقه‌های هدایتی باید به وظیفه خود عمل کنند.

آیت‌الله رمضانی با تاکید بر اینکه شأن مراسم اربعین باید درک و فهمیده شود، خاطرنشان کرد: نباید گفته شود که هر کس هر جور که می‌خواهد عزاداری کند؛ باید جلوی خرافات گرفته شود و نگذاریم برخی وسایل یا اشعار نادرست در مجالس عزای حسینی(ع) نهادینه شود.

وی با بیان اینکه سردار مقاومت، حاج قاسم سلیمانی موسس حرکت عظیم اربعین حسینی در عصر حاضر بودند، تصریح کرد: باید ضمن حفظ قالب‌ها، روی محتوای اربعین کار کرد؛ جریان اربعین باید هدایت شود.

آیت‌الله رمضانی در ادامه ضمن قدردانی از پذیرایی ملت عراق و مساعدت مسئولان جمهوری اسلامی ایران و عراق، گفت: باید مقدمات پیاده روی اربعین به شکلی فراهم شود که تکریم زائران به نحو شایسته انجام گیرد.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع)، اربعین را یک جریان و پدیده تاریخی برای تحقق ظهور حضرت مهدی(عج) عنوان کرد و افزود: اربعینی زیستن و اربعینی شدن، عاشورایی فکر کردن، عاشورایی زیستن و عاشورایی مردن را طلب می‌‌کند.

وی با اشاره به اینکه دستگاه امام حسین(ع) ترویج دستگاه الهی است، تصریح کرد: ما باید ولایت امام حسین(ع) را به صورت کامل بپذیریم.

وی همچنین با بیان اینکه زیارت عاشورا، تحلیل عاشورا است و باید به عمق و مقامات آن زیارت توجه کنیم، خاطرنشان کرد: برای رسیدن به مقامات باید در رفتار و عقاید خود بازنگری کرده و در خانه و زندگی خود به امام حسین(ع) نزدیک شویم.

آیت‌الله رمضانی با اشاره به اینکه اگر در حوزه اخلاق و عمل از خود مراقبت کنیم، جزء منتظران خواهیم بود، گفت: عاشورا و اربعین با ظهور یک رابطه وسیع و تنگاتنگ دارند. 

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: اگر کسی می‌خواهد بداند که جزء منتظران حضرت مهدی(عج) است، باید محبت، معرفت و اطاعت امام حسین(ع) را در خود اندازه‌گیری کند. 

وی شاخصه‌های معرفت، محبت، طاعت، سنخیت و معیت را لازمه رسیدن به ولایت دانست و اذعان کرد: کسانی که در برابر ناملایمات و سختی‌ها، صبوری و مقاومت کنند، اربعینی می‌شوند؛ اربعینی شدن، تجربه سخت زندگی‌کردن است.

--------------------

پایان پیام/۳۴۴

نظر دهید

شما به عنوان مهمان نظر ارسال میکنید.

مجمع جهانی اهل‌بیت (ع)

مجمع جهانی اهل‎بیت(علیهم‎السلام)، به عنوان یک تشکل جهانی و غیردولتی، از طرف گروهی از نخبگان جهان اسلام تشکیل شده است. اهل‎بیت(علیهم‎السلام) به این دلیل بعنوان محور فعالیت انتخاب شده‎اند که در معارف اسلامی در کنار قرآن، محوری مقدس را که مورد پذیرش عامه مسلمین باشد، تشکیل می‎دهند.
مجمع جهانی اهل‎بیت(علیهم‎السلام) دارای اساسنامه‎ای مشتمل بر هشت فصل و سی و سه ماده است.

  • ایران - تهران - بلوارکشاورز - نبش خیابان قدس - پلاک 246
  • 88950827 (0098-21)
  • 88950882 (0098-21)

تماس با ما

موضوع
ایمیل
متن نامه
8*2=? کد امنیتی