راشد: مدیریت راهبردی امام حسن(ع) اسلام را نجات داد

الإثنين, 16 حزيران/يونيو 2014

کنگره بین المللی سبط النبی الاکبر امام حسن مجتبی(ع) به لحاظ علمی سطح بالایی خواهد داشت و امیداورم با این کنگره جریان فکری جدیدی برای معرفی شخصیت آن امام همام(ع) در جهان اسلام ایجاد شود و استمرار یابد.

راشد: مدیریت راهبردی امام حسن(ع) اسلام را نجات داد

عضو ستاد مرکزی کنگره سبط النبی الاکبر امام حسن مجتبی(ع) گفت: امام حسن(ع) شخصیت بزرگی در تاریخ اسلام است، امام بود و مدیریت راهبردی ایشان در جریان صلح بود که با الهام الهی، باعث احیاء و زنده شدن اسلام گردید.

«دکتر عبدالرضا راشد» افزود: اما با وجود نقش عظیمی که امام حسن(ع) ایفا نمود، ایشان نسبت به سایر ائمه(ع) مقداری غریب است و کارهای علمی و بزرگداشت‏هایی که در مورد سایر ائمه(ع) کارهایی صورت گرفته بود درباره ایشان انجام نشده است. مثلاً مجمع جهانی اهل بیت(ع) که برای برخی از ائمه ـ مانند امام حسین(ع) و امام صادق(ع) ـ کنفرانس مستقل برگزار کرده است؛ درباره امام حسن مجتبی(ع) کار بزرگی انجام نداد.

وی با اشاره به اینکه برگزاری همایش های علمی ـ فرهنگی ـ هنری در مورد ائمه(ع) از وظایف ذاتی مجمع جهانی اهل بیت(ع) است گفت: بنابراین از سه سال پیش برگزاری کنگره ای در مورد امام حسن(ع) را مد نظر قرار دادیم. در سال های گذشته برنامه هایی مقدماتی ـ مانند جشن های نیمه رمضان و ایجاد نمایشگاه کتاب ـ را با همکاری مؤسسه فرهنگی مذهبی حضرت قاسم بن الحسن(ع) را برگزار کردیم و کم کم زمینه برای برگزاری یک کنگره بزرگ درباره امام حسن(ع) آماده شد.

راشد که با خبرنگار ابنا گفتگو می کرد در تشریح روند برگزاری این کنگره هم اظهار داشت: در روزهای اول و دوم تیرماه کنگره بین المللی سبط النبی(ع) برگزار خواهد شد. مقالات زیادی به این کنفرانس واصل شده است که چند مجموعه کتاب از مقالات برگزیده منتشر خواهد شد و به مرور زمان از این تولیدات و آثار استفاده می شود و جریانی خواهد بود که ان شاء الله همه ساله ادامه داشته باشد.

وی درباره بخش ادبی کنگره هم گفت: تعداد زیادی از شاعران نیز آثار خود را در قالب های مختلف به دبیرخانه ادبی کنگره ارسال کرده اند که اشعار برگزیده نیز به صورت یک دیوان متشر خواهد شد.

راشد درباره دستاوردهای دیگر این کنگره نیز تصریح کرد: در جلسه ای که در رسانه ملی داشتیم برادران صدا و سیما اقرار می کردند که در مورد امام حسن مجتبی(ع) محتوای زیادی ندارند؛ لذا با آنها هماهنگی کاملی صورت گرفت تا مجموعه برنامه های کنفرانس را ضبط و در طول سال پخش کنند. امیداوریم با این کنگره محتوای خوبی جمع شود تا مورد استفاده عموم بینندگان صدا و سیما ـ چه شبکه های برون مرزی و چه شبکه های داخلی ـ قرار بگیرد.

مدیرکل اروپا و آمریکای مجمع جهانی اهل بیت(ع) درباره مشارکت خارجی در کنگره هم گفت: بیش از 50 نفر از اندیشمندان جهان اسلام را از 33 کشور دعوت کرده ایم که در این کنگره به طرح مباحث علمی خواهد پرداخت. ضمن اینکه معاونت امور بین الملل مجمع هم در نظر دارد در کشورهای دیگر نیز در مورد شخصیت امام حسن مجتبی(ع) و پرداختن به شخصیت ایشان برنامه هایی برگزار کند.

وی در پایان گفت: این کنگره به لحاظ علمی سطح بالایی خواهد داشت و با حضور شخصیت های تأثیرگذار داخلی و خارجی در حوزه فرهنگ و دین، امیداورم برنامه ای در شأن حضرت امام حسن مجتبی(ع)  تنظیم و ارائه شود، و نیز جریان فکری جدیدی برای معرفی شخصیت آن امام همام(ع) در جهان اسلام ایجاد شود و استمرار یابد.

شایان ذکر است كنگره سبط النبی الاكبر امام حسن مجتبی(ع) به همت مجمع جهانی اهل بیت(ع) و همکاری ستاد نماز جمعه تهران، دبیرخانه کانونهای فرهنگی هنری مساجد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا، بنیاد تعاون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه، مؤسسه فرهنگی مذهبی حضرت قاسم بن الحسن(ع)، صدا و سیمای جمهوری اسلامی، خبرگزاری شبستان، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، جامعة المصطفی(ص) العالمیة، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، سازمان تبلیغات اسلامی، معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، سازمان اطلاعات و تحقیقات اسلامی، مركز رسیدگی به امور مساجد و مؤسسه فرهنگی هنری ابناء الرسول(ص) در روزهای اول و دوم تیر 1393 در سالن اجلاس سران در تهران برگزار می ‏شود.

......................

المجمع العالمي لأهل البيت (علیهم السلام)

المجمع العالمي لأهل البيت عليهم السلام، منظمة غير حكومية وعالمية شيعية تعنى بنشر معارف أهل البيت عليهم السلام وترسيخ الوحدة الإسلامية والعمل على اكتشاف وتنظيم أتباع العترة الطاهرة (ع) وتعليمهم ودعمهم.

أنشئت المنظمة علي يد نخبة من الشيعة ويشرف عليها الولي الفقيه والمرجعية الشيعية العليا.

قد قامت المنظمة منذ تأسيسها بدور إيجابي في المستوي العالمي في ترسيخ أسس الوحدة بين مختلف المذاهب الإسلامية.

  • ایران - تهران - بلوارکشاورز - نبش خیابان قدس - پلاک 246
  • 88950827 (0098-21)
  • 88950882 (0098-21)

اتصل بنا

موضوع
البريد الإلكتروني
الرسالة
8+1=? قانون الضمان