ابنا شهرستان‌ها – رشت آیت‌الله رمضانی: نتیجه مجالس عاشورایی باید در ارتباط با خانواده و جامعه دیده شود

جمعه, 06 مرداد 1402

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه ظرفیت مجالس ائمه بسیار زیاد است و نتیجه آن باید در ارتباط با خودمان، همسر و فرزند و جامعه دیده شود، گفت: این آرایش عاشورایی ما خوب است اما باید حقیقت باطن، تفکر، تامل و تدبرش نیز ارتقا پیدا کند.

آیت‌الله رمضانی: نتیجه مجالس عاشورایی باید در ارتباط با خانواده و جامعه دیده شود

به گزارش پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی مجمع جهانی اهل بیت(ع) ـ آیت‌الله «رضا رمضانی» شامگاه پنجشنبه، 5 مرداد 1402 در مراسم سوگواری شب عاشورای حسینی که در مهدیه رشت برگزار شد، با بیان اینکه باید از شب عاشورا شناخت بیشتر و عمیق‌تری داشته باشیم، اظهار کرد: در دین‌داری عاشورا هدف و انگیزه‌ها مقدس بودند و دینداری یک دینداری مشروط نبود.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: اینگونه نبود که اگر به ثروت و مقام‌شان ضربه‌ای وارد شود از دین کوتاه بیایند یا برای اینکه از قدرت و ثروت بیشتری برخوردار باشند، از دین هزینه کنند.

وی گفت: در دینداری عاشورایی آنان دین را به عنوان یک امر مقدس استفاده می‌کردند که خودشان را از نظر فکری، اخلاقی و عقیدتی نجات داده، ارتقا پیدا کرده و احساس مسئولیت کنند.

آیت‌الله رمضانی با اشاره به دین‌داری که مشروط است، بیان کرد: آنها کسانی بودند که تا تهدید می‌شدند کنار کشیده و از میدان خارج میشدند،  مانند کسانی که وقتی سیدالشهدا(ع) فرمود آنهایی که فردا بمانند شهید می‌شوند و آنهایی که با تهدیدهای عبیدالله، بیعت را شکستند.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه بیعت شکنی در کوفه مرسوم بود، تصریح کرد: تا جایی که خود امیرالمؤمنین(ع) را نیز خسته کرده بودند و کار بجایی رسید که نفرین کرد و فرمود: «خدا من را از شما، شما را از من بگیرد، برای من آدم‌های خوبی حواله شوند که اینها اهل میدان باشند و میدان را ترک نکنند».

وی با تاکید بر اینکه دین‌داری مفید آثاری در زندگی انسان دارد و بی دینی نیز آثار منفی به همراه خواهد داشت، افزود: کسانی هستند که ظاهر دین گرفته‌اند و امام حسین(ع) چیزی را که می خواست آموزش دهد این بود که «به پوسته دین نچسبید، دین پوست و مغز دارد و باید همه را بگیریم.»

آیت‌الله رمضانی خاطرنشان کرد: دین بدون مغز و بدون معنا دین کلیشه‌ای است که، انسان تربیت نمی‌کند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) یکی از وظایف طلبه‌ها و مبلغان را تبلیغ و ترویج «ناب دین» عنوان کرد و گفت: ما چون نتوانستیم دین ناب را تبلیغ کنیم خیلی پرسش‌ها در ذهن جوانان به وجود آمده است.

وی با اشاره به اینکه عده‌ای شبهاتی در مورد قرآن، پیغمبر و برخی از وقایعی که در عاشورا رخ داده، بیان می‌کنند که باید پاسخ گفته شود، اظهار کرد: اینگونه شبهات، این روزها در فضای مجازی زیاد دیده می‌شوند.

آیت‌الله رمضانی اظهار کرد: چیزی که از جلسات و مجالس عاشورایی باید بیرون بیاید این است که ما باید دین خودمان را درست و عمیق بشناسیم.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه امروزه ما آرایش خوبی را در مجالس عاشورایی همچون هیأت‌ها، دسته‌جات سینه زنی و روضه خوانی و عزاداری و... می بینیم اما نسبت به تفکر عاشورایی نیز باید ارتقا پیدا کنیم، ادامه داد: ظرفیت مجالس عاشورایی خیلی بالا است و باید این سطح را در خودمان نیز بالا بیاوریم که برای کمال خود و خانواده‌مان و جامعه لازم است.

وی با تاکید بر ضرورت مطالعه در این زمینه و برطرف کردن ضعف ها، گفت: می بایست در زمینه شعر و محتوای آن، سخنرانی‌ها، حرف‌های وعاظ و مداحان و... کار انجام شود زیرا کسانی که پای این منبرها می‌آیند به مبلغ و مداح و آن اشعاری که خوانده می شود نگاه می کنند و اینکه چه چیزهای گفته و شنیده می شود می تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

آیت الله رمضانی با انتقاد به اینکه در واقع چون نتوانستیم از همه ابعاد دین استفاده کنیم، آثارش را هم نمی بینیم، تصریح کرد: گرچه همین مقدار هم خوب است زیرا دشمنان در برابر همین مقدار هم کار انجام می دهند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان اینکه امروز با مقوله‌هایی همچون دین ستیزی، اسلام ستیزی، تقدس زدایی، ولایت ستیزی و عدالت‌ستیزی روبرو هستیم، افزود: دشمن با ما بر سر اصل این موضوعات در حال جنگ است و نمی خواهد عدالت در جامعه فراگیر شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه، کسانی هستند که در جامعه بی دینی و بی ایمانی را ترویج می کنند و می‌گویند: «می‌توانی معنویت داشته باشی ولی دین هم نباشد مهم نیست»، گفت: عده ای می گویند ما ایمان به خدا را قبول داریم ولی سنت های دینی مانند نماز، روزه، خمس، امر به معروف و نهی از منکر و... را قبول نداریم و لازم نیست که پیامبری داشته باشیم.

آیت الله رمضانی افزود: بعضی ها هم می گویند احکام را روحانیت آورده و این در حالیست که اگر کسانی که توخالی هستند این حرف ها را بشنوند می تواند در آنها تاثیر بگذارد در حالیکه این احکام، همگی در متن قرآن و دین است.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه، کربلا یک حادثه تلخ و واقعی است و کسی آنرا درست نکرده است، خاطرنشان کرد: باید این واقعه را درست بازگو کنیم و درست با امروز خود، تطبیق کنیم.

وی تاکید کرد: تمام اتفاق هایی که در گذشته درباره ستیز با دین، ولایت و عدالت بوده امروزه هم هست و می خواهد با دین، قداست و مقدسات بشر بجنگد و آن را از مومنین بگیرد و کسانی که از دین شناخت کاملی ندارند در همین فضاهای مجازی فریب می خورند.

آیت الله رمضانی اظهار کرد: جوان ما باید بداند دینی را که امام حسین(ع) ترویج و تبلیغ می کرد چه آثاری به همراه داشت و اگر ما آن دین را دنبال کنیم امروز با چه آثاری در جامعه روبرو خواهیم شد.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) گفت: شناخت این مسئله خیلی مهم است و گرنه دینی که هیچ نقش سازندگی نداشته باشد و فرد، خانواده، جامعه و... را نسازد دین کاملی نیست.

وی با اشاره به اینکه، برای کسانی که به دنبال پوچ گرایی هستند دین و حقیقت برایشان مهم نیست، تصریح کرد: اگر کار بجایی برسد که بتوانند بدون دین حاکم باشند کلا دین را رها می کنند، ولی چون نمی توانند کل دین را کنار بگذارند کم کم نقشه می کشند.

آیت الله رمضانی خاطرنشان کرد: اگر حکومت، حکومت دینی نباشد و نتوانیم دین را در جامعه ترویج کنیم، چیزی که برجا می ماند، فاصله از هویت واقعی خودمان است.

وی با تاکید بر اینکه دین می خواهد انسان را بسازد و تربیت کند، به آثار بی دینی اشاره و یادآور شد: اگر کسی دین و ایمان نداشته باشد پوچ گرا خواهد بود، یعنی زندگی بی معنا، که نه مقصدی دارد و نه راهی را می‌شناسد.

آیت‌الله رمضانی اظهار کرد: افرادی صرفا می‌خواهند خوش‌گذرانی کرده و لذت مادی از دنیا داشته باشند حتی اگر اذیت و آزار دیگران را به همراه داشته باشد؛ در حالیکه دین ناب هم می‌خواهد که ما از زندگی لذت ببریم اما در لذت مادی خلاصه نمی کند و به لذت مادی هم برنامه می دهد که آن لذت، حرام نباشد.

وی اولین اثر بی دینی را پوچ گرایی دانست با تاکید بر اینکه ما باید در همین دنیا خودمان را تربیت کنیم، گفت: انسانی بی هویت می شود که بی معنا و بی مفهوم شود.

آیت الله رمضانی اثر دوم بی دینی را فقدان آرامش دانست و اضافه کرد: دین واقعی انسان را به آرامش ابدی در دنیا و آخرت می رساند و اضطراب ندارد، از این رو کسانی که افسرده هستند یا دین ندارند و یا دین را درست نشناخته‌اند چرا که در رأس دین باید با خدا ارتباط برقرار کرد و خداوند هم به ما آرامش دهد.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان اینکه مومن در مواجهه با سختی و آسانی خود را گم نمی کند، سومین اثر بی دینی و بی ایمانی را فرار از مسئولیت عنوان کرد و ادامه داد: کسانی که دین ندارند احساس مسئولیت نمی کنند گرچه ممکن است در زندگی دنیایی این حس باشد اما مسئولیت پذیر جامع نخواهند بود.

وی اظهار کرد: دین انسان را مسئولیت پذیر بار می آورد و این دین است که می گوید اگر کسی مشکلی دارد که می توانیم حل کنیم باید انجامش دهیم.

وی همچنین مورد چهارم بی دینی و بی ایمانی را بروز احساس تنهایی در شخص عنوان کرد و افزود: فرد بی دین در تنهایی کاری نمی تواند انجام دهد ولی مومن در خلوت هم برنامه دارد، او با خدای خود ارتباط برقرار میکند و هم در جامعه حضور پیدا می کند و روحش را تقویت کرده و به آرامش و قدرت می‌رسد، انگیزه می گیرد که دست دیگران را بگیرد و همراهی و همدلی کند.

آیت الله رمضانی گفت: یک فرد مومن وقتی کنار مومن دیگری قرار بگیرد به آن شخص احساس امنیت و آرامش می دهد ولی انسان بی ایمان با انسانی که بی دین است احساس تنهایی می کند و این مسئله را در دنیای غرب، در افراد زیادی می بینیم.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه اسلام ما را به هم مرتبط می کند و ما بر حسب کیش و آیین با هم ارتباط برقرار می کنیم، بیان کرد: اگر کسی دین نداشته باشد ارزش هایش تغییر کرده و وارونه می شود.

وی افزود: مثلا در غرب، قوانینی برخلاف فطرت، عدل، اخلاق و طبیعت وضع شده و مردم نیز کم کم با آن خو میگیرند، مانند چیزی که حرام است به قدری با آن در ارتباط هستند که برایشان عادی میشود مانند شراب نوشیدن و...؛ از این رو خیلی از گناهان و معاصی دیگر برایشان امری طبیعی به نظر می‌رسد در حالیکه همه ارزش ها به ضد ارزش تبدیل می شوند.

آیت الله رمضانی با استناد به فرمایش امام حسین(ع) که فرموند «وقتی حلال را حرام و حرام را حلال می کنند مخصوصا آنکس که مدعی دینداری و تحت حکومت است آنجاست که انسان باید بپاخیزد و احساس مسئولیت کند» گفت: مومن نباید اهل ترس و طمع باشد.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) آثار دیگر بی دینی را تحیر(گیج و گنگ) و سرگردانی نام برد و بیان داشت: یک انسان متدین و مومن هیچ‌ وقت سرگردان نیست زیرا راه و مسیرش مشخص است و به وقتش اشک میریزد، به وقتش عبادت کرده و ذکر می گوید و به وقتش به دیگران کمک می کند و تشکیل خانواده می دهد و یا وقتی که احساس کند دین نیاز به حمایت او دارد در میدان حضور می یابد.

وی یادآور شد: در زمان امام حسین(ع) کسانی بودند که هیچ وقت نمی توانستند با یزید سازش کنند اما همان ها وقتی دیدند که قانون الهی و ارزش‌ها تغییر کرده است و به دین خدا لطمه وارد شده و به قرآن خدا اهانت و توهین می شود هیچ قدمی برنداشتند و به امام حسین(ع) گفتند چرا خودت را وارد چنین معرکه کرده ای!

آیت الله رمضانی تصریح کرد: وظایفی که بر عهده دارید چه خواهد شد وقتی دین در چنین مرحله ای قرار بگیرد و شما بدانید که اگر وارد میدان نشوید دین، ارزش های الهی و شریعت خداوند نابود می شود و ولی خدا کشته خواهد شد!؟.

وی با اشاره به اینکه بعضی ها در روز عاشورا حاضر بودند ولی به وقت عمل نکردند، گفت: نکته دیگری که در بی دینی و بی ایمانی وجود دارد عدم پایبندی به اصول اخلاقی است.

آیت الله رمضانی اظهار کرد: غربی ها در حکومت داری، سیاست و رسانه هایشان به هیچ وجه پایبند به اصول اخلاقی نیستند و به راحتی آبروی دیگران را می برند و زمین می زنند و به هیچ چیز اعتقادی ندارند و تنها به دنبال این هستند که خود را به هر وسیله‌ای که شده تثبیت کنند.

وی با بیان اینکه، دشمن امروز حتی از بدترین جنایت هم دریغ نمی کند و این موضوع در کربلا هم بود و اکنون هم دیده می شود، تصریح کرد: اینها اصول پذیرفته شده در عصر جاهلیت عرب را نیز زیر پا گذاشتند، زیرا در آن دوران، جاهلیت با بحران های متعددی که وجود داشت اصولی همچون حمله نکردن به کودکان و زنان، مثله نکردن، آب نبستن، اسیر نکردن زنان و کودکان و... را پذیرفته بودند و رعایت می کردند.

آیت الله رمضانی بیان کرد: هر جایی که بی دینی و بی ایمانی باشد پایبندی به اصول اخلاقی نخواهد بود و این عدم پایبندی به اصول اخلاقی خیلی مشکلات را ایجاد می کند.

وی با تاکید بر اینکه امام حسین(ع) فضایی را برای جامعه بشری آماده می کند که اولا پوچ گرا نباشیم، معتقد و مومن باشیم و...، گفت: درس های مهم دیگر امام حسین(ع) و عاشورا به جامعه بشری این است که سعی کنیم به آرامش برسیم چرا که آرامش از درون انسان است و از بیرون و ثروت و قدرت به انسان داده نمی شود.

آیت الله رمضانی در ادامه با بیان اینکه، امام حسین(ع) به بشریت این درس را می دهد که برای اینکه به آرامش برسید با دین ناب، واقعی و باطن دین انس بگیرد، اظهار کرد: حضرت سیدالشهدا(ع) به ما می آموزد که مسئولیت پذیر باشیم، اگر دیندار باشیم احساس تنهایی نخواهیم کرد، برای اینکه خلوتی پاک در ارتباط با خدا خواهیم داشت و روحمان جلا پیدا می کند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) اضافه کرد: امام حسین(ع) به ما این درس مهم را می دهد که اگر دین داشته باشیم ارزش های انسانی که ثابت، مطابق با عقل و فطرت باشد تغییر پیدا نمی کنند لذا، معروف در امر به معروف آشنای فطرت و منکر در نهی از منکر ناآشنای فطرت است و اگر این درس ها به درستی در مکتب حسینی آموخته شود فرد مومن بهای لازم را پیدا می کند و از هیچکس هم ترس و هراسی ندارد.

وی ادامه داد: ازین رو می گوییم ظرفیت مجالس ائمه خیلی بیشتر است، این آرایش عاشورایی ما خوب است اما باید حقیقت باطن، تفکر، تامل و تدبرش نیز ارتقا پیدا کند که وقتی از این مجلس بیرون رفتیم احساس کنیم کارمان در ارتباط با خودمان، همسر و فرزند و جامعه و اصل دین و شریعت و.... تازه شروع شده و مسئولیت ما افزایش پیدا کند.

آیت الله رمضانی گفت: ما طلبه ها بیشتر باید مطالعه و فکر کنیم و مواردی که مورد نیاز نسل جوان است به آنها انتقال داد زیرا اگر این‌ها درست معنا شود ستیز با دین معنا نخواهد داشت، هیچ جوانی با دین ستیز نمی‌کند و هیچ امر مقدسی در نزد او نامقدس نخواهد بود.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری گفت: جوان آنجایی که احساس می کند باید از کسی پیروی کند پیروی می کند، پشت آن بصیرت و آگاهی هم افزایش یافته و ترک صحنه پیش نمی آید.

وی با اشاره به اینکه برخی از خواص با تهدیدها ترک صحنه کردند، افزود: نگذاریم چیزی که مقدس است نامقدس شود لذا دیدیم که چگونه امام حسین(ع) سخت ترین شرایط ها را هم تحمل کرد.

آیت الله رمضانی با اشاره به شخصیت های معروف آن زمان که اهل بیعت با یزید نبودند و می دانستند که یزید انسان کثیف، لجن و آلوده ای است و به هیچ امر و اصول انسانی پایبند نبوده چه برسد به امر دینی، ولی با او بیعت کردند، گفت: یزید به معنای کامل یک کافر بود و دین را فقط ابزار حکومت قرار داده بود.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) خاطر نشان کرد: امروزه دین مرهون مجاهدت و شهادت امام حسین (ع) است و  اگر حسین(ع) و جانفشانی ها و سندهای مظلومیت کربلا نبودند امروز، از دین و این مجالس نیز خبری نبود.

وی افزود: برای اینکه یکبار دیگر زینب(س) اسیر نشود بسیاری از جوانان سوری، لبنانی، افغانی و ایرانی شهید شدند تا اجازه ندهند مرقد مطهر حضرت زینب(س) تحت تصرف دشمن در بیاید، این تفکر و اندیشه از تفکر عاشورایی و تربیت شدگان اینگونه مجالس هستند.

نظر دهید

شما به عنوان مهمان نظر ارسال میکنید.

مجمع جهانی اهل‌بیت (ع)

مجمع جهانی اهل‎بیت(علیهم‎السلام)، به عنوان یک تشکل جهانی و غیردولتی، از طرف گروهی از نخبگان جهان اسلام تشکیل شده است. اهل‎بیت(علیهم‎السلام) به این دلیل بعنوان محور فعالیت انتخاب شده‎اند که در معارف اسلامی در کنار قرآن، محوری مقدس را که مورد پذیرش عامه مسلمین باشد، تشکیل می‎دهند.
مجمع جهانی اهل‎بیت(علیهم‎السلام) دارای اساسنامه‎ای مشتمل بر هشت فصل و سی و سه ماده است.

  • ایران - تهران - بلوارکشاورز - نبش خیابان قدس - پلاک 246
  • 88950827 (0098-21)
  • 88950882 (0098-21)

تماس با ما

موضوع
ایمیل
متن نامه
8-2=? کد امنیتی