آیت الله رمضانی: به ورزشکاران مفهوم زندگی را به معنای درست القا کنیم

چهارشنبه, 05 مرداد 1401

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: تیم های ملی که در عرصه های بین المللی حضور پیدا می کنند، باید به اصول اخلاقی توجه داشته باشند. ضرورت توجه به اخلاق در تیم های ورزشی ایرانی دوچندان است چرا که ایران پایگاه مکتب اهل بیت (ع) است که مکتبی مبتنی بر عقلانیت و اخلاق است.

آیت الله رمضانی: به ورزشکاران مفهوم زندگی را به معنای درست القا کنیم

گردهمایی سالیانه مربیان فرهنگی کمیته ملی پارالمپیک با حضور آیت الله «رضا رمضانی» دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) ظهر روز سه شنبه 4 مردادماه 1401 در کمیته ملی پارالمپیک برگزار شد.

آیت الله رمضانی طی سخنانی در این نشست با ابراز خرسندی از حضور در جمع مربیان ورزشکاران خطاب به برادران و خواهران مربی گفت: فرصت مناسبی به وجود آمده تا بتوانید با طیف عظیمی در عرصه ورزش ارتباط برقرار کنید.

وی اظهار داشت: بحث اخلاق حرفه ای از بحث های مهمی است که لازم است بیشتر به آن توجه داشته باشیم. اخلاق ورزشی هم یک رشته اخلاق مضاف است که اهمیت آن از هر جهت مشخص است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه اخلاق مباحث بسیار مهم و ریشه ای دارد تصریح کرد: در کشورهای غربی اخلاق بیشتر به معنای رفتار است و آن را مبتنی بر منفعت یا قرارداد ساماندهی می‌کنند. ما معتقدیم اخلاق مبتنی بر فضیلت ذاتی است و ساحات فردی، اجتماعی و الهی را شامل است. اخلاق فقط در تعامل با دیگر انسان ها نیست و عرصه های بیشتری را شامل است.

آیت الله رمضانی با اشاره به کتاب اخلاق جهانی اثر هانس کونگ دین‌شناس و نویسنده سوئیسی گفت: او معتقد است برای دستیابی به نظام اخلاقی مشترک میان ادیان و فرهنگ های مختلف باید به حداقلی ها در حوزه اخلاق بپردازیم. حداقلی هایی که همه جوامع بشری آن را پذیرفته و قبول دارند. او معتقد است بر این اساس می توان ادیان و فرهنگ های مختلف را در کنار هم ببینیم و تعامل و تعایش مسالمت آمیز میان آنها داشته باشیم.

وی گفت: توسعه اخلاق در عرصه های مختلف اجتماعی و بین المللی اقدامات و الزاماتی دارد که باید به آنها توجه داشت. تکیه بر اخلاق می تواند گام مهمی در تحقق صلح عادلانه باشد.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: تیم های ملی که در عرصه های بین المللی حضور پیدا می کنند، باید به اصول اخلاقی توجه داشته باشند. ضرورت توجه به اخلاق در تیم های ورزشی ایرانی دوچندان است چرا که ایران پایگاه مکتب اهل بیت (ع) است که مکتبی مبتنی بر عقلانیت و اخلاق است.

آیت الله رمضانی تاکید کرد: تربیت از نگاه دینی امر مقدسی است و مهم ترین وصف انبیا را می توان همین عنوان مربی دانست. تربیت اگر در جهت سعادت باشد جامعه را به سمت سعادت خواهد برد اما اگر تربیت انحرافی و به سمت شقاوت باشد جامعه هم به سمت شقاوت خواهد رفت.

وی افزود: مربی عنوان و سمت مهمی است که امروز لازم است با نگاهی تخصصی به آن نگاه کنیم. چنانکه رشته های آموزشی و حوزه های پژوهشی مهمی در این عرصه وجود دارد. هر کسی که مربی است باید الگو باشد و شرط مهم الگو بودن این است که سخنان مربی در غمل خودش هم ظهور و بروز داشته باشد.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر سبک زندگی ورزشی افزود: در سبک زندگی ما باید زیست با ورزش عمومی و یا تخصصی به صورت جدی مورد توجه قرار بگیرد. ورزش عمومی از ضرورت هاست. مقام معظم رهبری تاکید کردند که به دانش آموزان بگویید در تحصیل، تهذیب و ورزش اهتمام بورزند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) گفت: رابطه عمیقی بین بدن و روح وجود دارد که ابن سینا و ارسطو و دیگر فیلسوفان به آن پرداخته‌اند. یکی از خصوصیت هایی که ورزش به انسان می دهد نشاط است. علامه حسن زاده آملی که متخصص در رشته های مختلف بودند درباره رابطه میان روح و جسم بحث های زیادی را مطرح کرده و تاکید کرده‌اند اگر جسم و روح می خواهند به حیات خود ادامه دهند باید به رشد و کمال هر دو توجه داشته باشیم.

آیت الله رمضانی با بیان اینکه باید ورزشکاران با مفهوم حیات طیبه و سعادتمندانه آشنا باشند، تصریح کرد: اگر از ما سوال کنند مفهوم زندگی یا سعادت چیست؟ اغلب فکر می کنیم پاسخ آن را به خوبی می دانیم اما فهم این امور نیاز به آموزش و دقت های بیشتری دارد. باید بدانیم انسان چه جایگاهی دارد و چگونه می توانیم یک تعریف جامع در رابطه با سعادت انسان داشته باشیم که شامل همه شئون او باشد و فقط جنبه مادی و دنیوی انسان را نباید مورد نظر قرار دهیم.

وی تاکید کرد: جامعه نیاز به نشاط، امید و فهم درست از زندگی دارد و باید بتوانیم زندگی توأم با امید و آرامش را منتقل کنیم و ورزش سهم مهمی در این زمینه ها دارد.

استاد برجسته حوزه علمیه با اشاره به فرمایش امیرالمؤمنین علی(ع) "خَيْرُ اَلْأُمَرَاءِ مَنْ كَانَ عَلَى نَفْسِهِ أَمِيرا" (بهترین امیران کسى است که بر نفس خود امیر باشد.) اگر ما بر خود امارت نکنیم آنوقت در هرجا که مربی باشیم نمی توانیم به موفقیت برسیم. اگر انسان می خواهد به آرامش برسد باید با یک واقعیت برتر از انسان ارتباط برقرار کند که آن خداست. خدا اگر در زندگی انسان نیاید آرامشی هم در کار نیست.

نظر دهید

شما به عنوان مهمان نظر ارسال میکنید.

مجمع جهانی اهل‌بیت (ع)

مجمع جهانی اهل‎بیت(علیهم‎السلام)، به عنوان یک تشکل جهانی و غیردولتی، از طرف گروهی از نخبگان جهان اسلام تشکیل شده است. اهل‎بیت(علیهم‎السلام) به این دلیل بعنوان محور فعالیت انتخاب شده‎اند که در معارف اسلامی در کنار قرآن، محوری مقدس را که مورد پذیرش عامه مسلمین باشد، تشکیل می‎دهند.
مجمع جهانی اهل‎بیت(علیهم‎السلام) دارای اساسنامه‎ای مشتمل بر هشت فصل و سی و سه ماده است.

  • ایران - تهران - بلوارکشاورز - نبش خیابان قدس - پلاک 246
  • 88950827 (0098-21)
  • 88950882 (0098-21)

تماس با ما

موضوع
ایمیل
متن نامه
1+9=? کد امنیتی