ذاکری: مرحوم پیشوایی در تاریخ اسلام تخصص داشت

دوشنبه, 01 شهریور 1400

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگی اسلامی گفت: مرحوم پیشوایی از شخصیت هایی بود که در تاریخ اسلام تخصص داشت و کتاب های متعددی را در این زمینه به نگارش درآورد.

ذاکری: مرحوم پیشوایی در تاریخ اسلام تخصص داشت

به مناسبت هفتمین روز درگذشت عالم ربانی و استاد مهذب، حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ «مهدی پیشوایی» مراسم بزرگداشتی به صورت مجازی با سخنرانی علماء و اساتید حوزه علمیه برگزار شد.

این مراسم عصر امروز دوشنبه 1 شهریور 1400 با مشارکت مجمع جهانی اهل بیت(ع)، ستاد فرهنگی اربعین، مجمع جهانی شیعه شناسی، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، مرکز مدیریت حوزه های علمیه و انجمن تاریخ پژوهان حوزه علمیه برپا گردید.

* مرحوم پیشوایی در تاریخ اسلام تخصص داشت

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگی اسلامی از جمله سخنرانان مجلس بزرگداشت مرحوم پیشوایی بود که در ابتدای سخنانش گفت: مرحوم پیشوایی از شخصیت هایی بود که در تاریخ اسلام تخصص داشت و کتاب های متعددی را در این زمینه به نگارش درآورد و مشهورترین کتاب او در این زمینه سیره پیشوایان است. مقتل جامع سیدالشهداء(ع) در دو جلد از آثار ارزشمند مرحوم پیشوایی بود که توسط او با گروهی از تاریخ پژوهان به نتیجه نشست.

حجت الاسلام و المسلمین «علی اکبر ذاکری» ادامه داد: مرحوم پیشوایی در مقتل جامع سیداالشهدا،(ع) واقعه عاشورا را از ابتدا تا پایان با مسائل حاشیه آن، مورد تحقیق قرار داد.

وی افزود: در مجله مکتب اسلام با نام مرحوم پیشوایی آشنا شدم، او مجموعه سلسله مقالاتی را در آن مجله می نوشت. مرحوم پیشوایی علاقه مند به تاریخ اسلام بود و کتاب سیره پیشوایان او همراه با نقد و بررسی است که به عنوان متن درسی انتخاب شده است.

ذاکری با اشاره به کتاب های استاد پیشوایی اظهار کرد: کتاب قهرمانان راستین اسلام از آثار مرحوم پیشوایی است که پیش از انقلاب در قالب داستان نگارش درآمد تا هم جاذبه داشته باشد و سنگین نباشد.

وی خاطرنشان کرد: مرحوم پیشوایی به توصیه آیت الله مشکینی به قم آمد. پاسخگویی به پرسش ها جزو فعالیت های مرحوم پیشوایی در رادیو معارف بود، پاسخ های او ویژگی خاصی داشت، این پاسخ ها هم محققانه و هم کوتاه و دقیق بود که برای همه قابلیت استفاده را داشت.

آیت الله «محمدهادی یوسفی غروی» از اساتید سطح عالی حوزه و دانشگاه نیز در بخش دیگری از این مجلس گفت: براساس روایات، هرگاه عالمی بمیرد رخنه‌ای جبران ناپذیر در اسلام ایجاد می‌شود که تا روز قیامت هیچ چیز آن را فرو نمى ‏پوشد. امام خمینی(ره) از این روایت در بحث ولایت فقیه استناد کردند. عالم مومن همچون قلعه ای است که اسلام را در برابر مخالفین، حفظ می کند.

وی ادامه داد: ان شاء الله که خداوند، مرحوم پیشوایی را با ائمه معصومین(ع) محشور کند، این ائمه پیشوایانی برای همه انسان ها هستند.

مجمع جهانی اهل‌بیت (ع)

مجمع جهانی اهل‎بیت(علیهم‎السلام)، به عنوان یک تشکل جهانی و غیردولتی، از طرف گروهی از نخبگان جهان اسلام تشکیل شده است. اهل‎بیت(علیهم‎السلام) به این دلیل بعنوان محور فعالیت انتخاب شده‎اند که در معارف اسلامی در کنار قرآن، محوری مقدس را که مورد پذیرش عامه مسلمین باشد، تشکیل می‎دهند.
مجمع جهانی اهل‎بیت(علیهم‎السلام) دارای اساسنامه‎ای مشتمل بر هشت فصل و سی و سه ماده است.

  • ایران - تهران - بلوارکشاورز - نبش خیابان قدس - پلاک 246
  • 88950827 (0098-21)
  • 88950882 (0098-21)

تماس با ما

موضوع
ایمیل
متن نامه
9*4=? کد امنیتی