نشست "بررسی رویکردهای خاص پژوهش در ویکی شیعه" برگزار شد

دوشنبه, 01 دی 1399
نشست "بررسی رویکردهای خاص پژوهش در ویکی شیعه" هفته گذشته در سالن نمایشگاه مجمع جهانی اهل بیت(ع) به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد.
نشست

نشست "بررسی رویکردهای خاص پژوهش در ویکی شیعه" سه‌شنبه 25 آذر 1399 با سخنرانی حجت‌الاسلام «رضایی تهرانی» عضو شورای سیاستگذاری ویکی شیعه و حجت الاسلام دکتر «مهدی فرمانیان» مدیر ویکی شیعه در سالن نمایشگاه مجمع جهانی اهل بیت(ع) به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد.

رضایی تهرانی در ابتدای سخن خود با اشاره به روند رو به رشد ویکی شیعه از آغاز فعالیت این سایت در سال ۱۳۹۲ تا کنون، موفقیت ویکی شیعه را منوط به رعایت اصولی دانست که رعایت اصول پژوهشی، پرهیز از اهانت به مقدسات دیگران، خودداری از نقل نظرات افراد غیر متخصص، اجتناب از دفاع‌‌های غیر عقلی و غیر عالمانه، پایبندی به تقریر درست از نظریات دیگر و پذیرش حرف حق بدون توجه به گوینده آن، بخشی از این موارد است.

عضو شورای سیاستگذاری ویکی شیعه ضمن تأکید بر این نکته که پژوهشگران ویکی‌شیعه در حال حاضر سعی می‌کنند به این اصول پایبند باشند، اضافه کرد که اگر ویکی شیعه بروز باشد و در محتوا به این اصول پایبند باشد، حتی مخالفان تشیع نیز به این سایت اعتماد می‌کنند.

این استاد حوزه در پایان سخنان خود، از مدیران ویکی شیعه خواست تا در زمینه تبلیغ و معرفی سایت ویکی‌شیعه بیش از گذشته تلاش نمایند و زمینه را برای عضویت افراد علاقمند به همکاری با سایت فراهم کنند.

در ادامه این جلسه، دکتر فرمانیان مدیر ویکی شیعه، به تبیین ویژگی‌های ویکی‌شیعه پرداخت.

معاون پژوهشی دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به تجربه طولانی خود در عرصه نگارش کتاب و مقاله تصریح کرد که فعالیت پژوهشی در فضای ویکی، کاملا با پژوهش در فضای کتاب و مقاله تفاوت دارد و تنها افرادی توانایی ارزیابی و اظهار نظر درست در مورد ویکی دارند که فضای ویکی را بشناسند.

معاون سابق بین الملل مجمع جهانی اهل بیت(ع)، به اهمیت فضای مجازی در نشر معارف دینی اشاره کرد و با برشمردن سهولت دسترسی مخاطب به معارف اهل بیت(ع) و سرعت دسترسی و گستره وسیع مخاطبان به عنوان مزیت‌های فضای مجازی نسبت به تبلیغ سنتی، از مدیران بخش‌‌های دیگر مجمع نیز خواست که به طور جدی نسبت به عرضه محصولات خود در فضای مجازی اقدام نمایند.

در پایان این جلسه، برخی از شرکت‌کنندگان در مورد ساختار مقالات در ویکی‌شیعه، شیوه‌های ارزیابی مقالات و مسائل مالی ویکی شیعه سوالاتی را مطرح کردند که دکتر فرمانیان به این سوالات پاسخ داد.

مجمع جهانی اهل‌بیت (ع)

مجمع جهانی اهل‎بیت(علیهم‎السلام)، به عنوان یک تشکل جهانی و غیردولتی، از طرف گروهی از نخبگان جهان اسلام تشکیل شده است. اهل‎بیت(علیهم‎السلام) به این دلیل بعنوان محور فعالیت انتخاب شده‎اند که در معارف اسلامی در کنار قرآن، محوری مقدس را که مورد پذیرش عامه مسلمین باشد، تشکیل می‎دهند.
مجمع جهانی اهل‎بیت(علیهم‎السلام) دارای اساسنامه‎ای مشتمل بر هشت فصل و سی و سه ماده است.

  • ایران - تهران - بلوارکشاورز - نبش خیابان قدس - پلاک 246
  • 88950827 (0098-21)
  • 88950882 (0098-21)

تماس با ما

موضوع
ایمیل
متن نامه
7-2=? کد امنیتی