گزارش جامع رونمایی از ۱۱۰ اثر جدید مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) به ۲۲ زبان + تصاویر و ویدیو

پنج شنبه, 30 آذر 1402

آیین رونمایی از تازه‌های نشر مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) با حضور آیت‌الله رمضانی، دبیرکل و آیت‌الله دری نجف‌آبادی، نائب‌رئیس شورای عالی این مجمع، برگزار شد.

گزارش جامع رونمایی از ۱۱۰ اثر جدید مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) به ۲۲ زبان + تصاویر و ویدیو

به گزارش پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی مجمع جهانی اهل بیت(ع) ـ به مناسبت هفته پژوهش، آیین رونمایی از تازه‌های نشر مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)، پیش از ظهر امروز پنجشنبه ـ ۳۰ آذرماه ۱۴۰۲ ـ با سخنرانی آیت‌الله «رمضانی» دبیرکل و آیت‌الله «دری نجف آبادی» نائب رئیس شورای عالی این مجمع در ساختمان مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) در قم برگزار شد.

پژوهش‌ها باید به نیازهای واقعی دنیوی و اخروی متمرکز شوند

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) در این نشست با اشاره به جایگاه علم اظهار کرد: ما اگر دستاوردهای علمی داریم، به دلیل پژوهش‌ها و تحقیقات است، دستاوردهای نظامی هم با پژوهش‌های عمیق به وجود آمده و با این نگاه، پژوهش یک رکن محسوب می‌شود.

آیت‌الله «رضا رمضانی» ادامه داد: پژوهش‌ها باید به نیازهای واقعی دنیوی و اخروی متمرکز شوند و تولید علم هم مبتنی بر ارزش‌ها باشد. برای به ثمر رسیدن هر تحقیقی، باید صبوری کرد و این طور نیست که زودبازده باشد، بلکه تحقیقات دیربازده است. باید میان مراکز پژوهشی هم‌افزایی صورت گیرد و هم‌افزایی بعد از شناخت و تفاهم و تعامل به دست می‌آید.

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) افزود: اگر علم در کنار اخلاق و معنویت نباشد، چه بسا عقال علم قابل کنترل نباشد و به همین دلیل علم باید تحت تدبیر قرار بگیرد، این گفته حتی در مورد علم توحید و علم اخلاق هم صدق می‌کند.

مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) باید بتواند به یک مرجعیت دست یابد

آیت‌الله رمضانی با اشاره به اهداف آرمان مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) اظهار کرد: این مجمع باید بتواند به یک مرجعیت دست یابد. زمانی کشورهای مسلمان، مرکز ثقل علوم؛ حتی علوم تجربی بودند، اما بعدها دیگران این علوم را به سرقت بردند و به نام خودشان تمام کردند، برای نمونه امروزه در آلمان شاهد کلینیک‌هایی به نام ابن‌سینا هستیم!

وی ادامه داد: اگر جامعه در مسیر علم قرار گیرد، پیشرو خواهد بود و در این راستا باید مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) به مرجعیت علمی و مرجعیت معنوی دست یابد که با این هدف، فاصله زیادی داریم. در این راستا پژوهش‌های انجام شده در مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) به زبان‌های مختلف، کمک‌کننده است.

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) افزود: ما باید مبانی اهل‌بیت(ع) را علاوه بر آحاد مردم، به نخبگان جهان نیز معرفی کنیم، اگر ما اهل‌بیت(ع) را به درستی معرفی کنیم، بدون شک مردم زمانه ما پیرو این اندیشه‌ها خواهند شد. ما امروزه با اندیشه‌های متعارضی مواجه هستیم و اندیشه‌ای که به خواسته‌ها و گرایش‌های واقعی توجه داشته باشد، راهگشای مسائل بشری خواهد بود.

fa697559-0c07-4828-9306-53060a11c7c3.jpg آیت‌الله رمضانی، معارف اهل‌بیت(ع) را مبتنی بر فطرت و عقل دانست و تصریح کرد: اندیشه‌ای که مبتنی بر فطرت و عقل باشد، دیروز و امروز ندارد. برخی این شبهه را مطرح می‌کنند که چون قرآن به زبان عربی است و تنها برای عرب‌ها است، لذا به درد دیگران نمی‌خورد، در حالی که قرآن کتاب حیات است و برای همه قابل استفاده می‌باشد.

وی ادامه داد: قرآن دو زبان دارد، زبان محاوره‌ای قرآن، عربی است، ولی زبان فهم قرآن، زبان فطرت است که امروز و دیروز ندارد؛ 300 آیه در قرآن درباره تفکر وجود دارد و امام خمینی(ره) نه تنها بحث‌های عقایدی و اخلاق را فطری معرفی کردند، بلکه احکام را هم براساس فطرت می‌دانستند.

هنر مجمع، بروزرسانی مبانی اهل‌بیت(ع) و معرفی آن به جهانیان است

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) افزود: هنر مجمع این است که مبانی اهل‌بیت(ع) را بروزرسانی کند و به جهانیان معرفی نماید، این مورد به خصوص در زمینه سبک زندگی و بحث زنان و خانواده اهمیت زیادی دارد. در بحث زنان 300 آیه در قرآن وجود دارد و سوره‌ای در این کتاب آسمانی به نام زنان است، اما متأسفانه امروزه شاهد انحراف فکری در خصوص زنان از سوی فمنیسیم هستیم.

آیت‌الله رمضانی با اشاره به انحراف فکری در عرصه خانواده اظهار کرد: جریان انحرافی به دنبال معرفی نهاد خانواده به جز زن و مرد است، در حالی که هر تعریف دیگری از خانواده برخلاف فطرت می‌باشد.

وی ادامه داد: یک مسیحی می‌گفت «اگر ما نهج البلاغه را داشتیم، جهان را فتح می‌کردیم»، لذا باید بدانیم که نهج‌البلاغه تفسیر بخشی از آیات قرآن است؛ به عنوان مثال خطبه متقین تفسیر آیات تقوا در قرآن است و باید در این خصوص کتاب‌هایی را به نگارش دربیاوریم. بنابراین امروز مطالبات از عالمان دینی در جهان بیشتر شده است.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: مجمع درصدد این است که به مرجعیت علمی برسد و فاصله زیادی با رسیدن به این هدف داریم. تاکید ما این است که کتاب‌ها به زبان‌های بومی نگارش شود.

فرصت‌های فراوان در دنیا برای معرفی مکتب اهل بیت(ع)

در این مراسم نائب رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) با اشاره به اهمیت وقت و فرصت اظهار کرد: فرصت‌ها مانند ابر با سرعت عبور می‌کند و انسان مومن و عاقل اهل شناخت فرصت‌ها است.

آیت‌الله «قربانعلی دری نجف آبادی» ادامه داد: رهبر معظم انقلاب پس از آغاز دوره رهبری خود دو نهاد مجمع جهانی اهل بیت(ع) و مجمع تقریب مذاهب اسلامی را تأسیس کردند که نمونه خوب فرصت‌شناسی است. امروز عملیات گروه‌های مقاومت فلسطین جزو فرصت‌ها است که این فرصت‌ها با انقلاب اسلامی ایران به وجود آمد، انقلاب اسلامی ایران، انقلاب فرصت‌ها بود.

نائب رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: من در سال 1340 پس از رحلت آیت الله العظمی بروجردی به قم آمدم و تحصیلم را در یک دخمه انجام دادم، در حالی که اکنون فرصت‌های زیادی جهت کسب علم به وجود آمده است.

آیت‌الله دری نجف آبادی، با تاکید بر اینکه شهر قم حرم اهل‌بیت(ع) است، تصریح کرد: این شهر پایگاه اهل بیت(ع) بوده و ائمه معصومین به شهر قم توجه داشته اند، در این شهر با تاسیس حوزه علمیه، فرصتی برای نشر معارف اهل بیت(ع) به وجود آمد. همچنانکه برگزاری همایش‌هایی حضرت ابوطالب(ع) و برگزاری همایش بزرگداشت آیت‌الله الخرسان، از جمله فرصت‌هایی بود که برای زدودن غبار از شخصیت‌های اسلام و تشیع به دست آمد.

وی ادامه داد: امروزه فرصت‌های جدیدی برای معرفی چهره اسلام اصیل و ناب محمدی به وجود آمده است، براساس آنچه که در کتاب‌ها و پژوهش‌های ما وجود دارد باید برای شناخت معارف اسلامی و انتقال آن به جهانیان و دفاع از کیان اسلام تلاش کنیم و در این راستا رسالت و وظیفه بزرگی توسط امام خمینی(ره) بر دوش ما گذاشته شده است، امام راحل در سال‌های پایانی عمر بابرکت خود بر تاسیس هسته‌های مقاومت در سراسر جهان تاکید کردند که اکنون شاهد این هسته‌ها در کشورهای مختلف جهان هستیم.

مسئولیت علما، شناخت و شناساندن اسلام

نائب رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: علما مسئولیت دارند تا اسلام را خوب بشناسند و به دیگران معرفی کنند. علما مرزبانان اسلام و توحید هستند. باید درک عمیقی از معارف اسلامی داشته باشیم و باورگرایی واقعی انسان در این راستا اهمیت زیادی دارد. کربلایی کاظم بدون این‌که سواد داشته باشد با معجزه، حافظ قرآن شد و شخصیت‌هایی همچون مقام معظم رهبری و آیت الله العظمی مکارم شیرازی، کربلایی کاظم را دیدند، این موارد تنها در سایه معارف مکتب اهل‌بیت(ع) رخ می‌دهد.

آیت‌الله دری نجف آبادی با اشاره به نظام حقوقی اسلام اظهار کرد: اکنون در دنیا دو جبهه وجود دارد، یک جبهه فقط خودشان را آدم می‌دانند و دیگران را آدم به حساب نمی‌آورند، و می‌گویند که اروپا باغ دنیا است و بقیه جاها، جنگل دنیا است! در حالی که رسول اکرم(ص) چهارده قرن پیش فرمودند که هیچ تفاوتی بین عرب و عجم جز با تقوا نیست.

a06a7559-0c07-4828-9306-53060a11c7c3.jpg

فرصت مغتنم معرفی اسلام اهل بیتی

وی ادامه داد: فرصتی پیش آمده است تا ما اسلام اهل بیتی را در دنیا معرفی کنیم و از آن دفاع نماییم، برخی از تحولات نیز به کمک ما آمد به عنوان مثال بعد از سقوط رژیم صدام شاهد راهپیمایی عظیم اربعین هستیم.

نائب رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: ما وظیفه داریم تا در دفاع از مکتب اهل بیت(ع) که مکتب انسانیت است، همه جانبه ادای وظیفه کنیم و کسانی که در مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) هستند و در سراسر دنیا با این مجمع همکاری می‌کنند، کار بزرگی انجام می‌دهند. از ابتدای تاسیس مجمع شخصیت‌های بزرگی همچون آیت‌الله آصفی، شهید آیت‌الله حکیم، آیت‌الله تسخیری در آن بودند. من توفیق داشتم که از پیش از تاسیس مجمع جهانی اهل بیت(ع) به عنوان یک سرباز در آن ادای وظیفه کنم. باید همه کمک کنند تا شاهد تحول بزرگی در این مجمع در عرصه‌های مختلف به خصوص شبکه‌سازی باشیم.

آیت‌الله دری نجف آبادی، شرط موفقیت را اخلاص دانست و تصریح کرد: امام خمینی(ره)، سپاهی نداشت اما توانست نهضت انقلاب اسلامی را به پیروزی برساند. سپاه ما خدا و ایمان و اخلاص است و در این راستا خداوند نیز کمک می‌کند.

ترجمه ۱۱۰ کتاب در مجمع جهانی اهل بیت(ع) به ۲۲ زبان دنیا

در ابتدای این آیین حجت‌الاسلام و المسلمین «مهدی فرمانیان» معاون علمی و فرهنگی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) با اشاره به اقدامات این مجمع در عرصه ترجمه کتاب اظهار کرد: از جمله اقدامات معاونت علمی و فرهنگی مجمع، ترجمه ۱۱۰ عنوان کتاب به ۲۲ زبان است که امروز از این آثار رونمایی می‌شود.  سیاست ما این است که کتاب ها در کشورهای هدف به چاپ برسند و برای چاپ این کتاب ها در خارج از کشور، آماده همکاری هستیم.

وی ادامه داد: از جمله کتاب های ترجمه شده در مجمع جهانی اهل بیت(ع) در سال جاری، ۱۸ کتاب به زبان ترکی، ۱۱ کتاب به زبان هوسایی، ۹ کتاب به زبان فرانسوی، ۹ کتاب به زبان انگلیسی، ۷ کتاب به زبان پشتو، ۶ کتاب به زبان اندونزیایی، ۶ کتاب به زبان عربی، ۵ کتاب به زبان سواحلی، ۵ کتاب به زبان اردو، ۴ عنوان کتاب به زبان اردو و ۴ عنوان کتاب به زبان تاجیک بوده است.

b26a7559-0c07-4828-9306-53060a11c7c3.jpg

معاون علمی و فرهنگی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) افزود: دانشنامه مجازی «ویکی شیعه» از افتخارات معاونت علمی و فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع) است که تعداد زبان های آن به ۲۲ زبان رسیده و با بازدید ۱۴ میلیونی در ماه همراه است. امسال ۶ هزار مدخل به ویکی شیعه اضافه شد که تعداد این مدخل ها تا پایان سال به ۸ هزار مدخل می رسد و هم اکنون نیز ۳۲ هزار مدخل به ۲۲ زبان در ویکی شیعه وجود دارد.

در بخش پایانی مراسم که معاون بین‌الملل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) نیز حضور داشت، جمعی از مترجمان و فعالان فرهنگی برتر از کشور‌های مختلف با اهدای لوح تقدیر و هدایایی، تجلیل به عمل آمد.

در آخرین بخش مراسم با حضور آیت الله رمضانی دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع)، آیت الله دری نجف آبادی نائب رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) و حجت الاسلام و المسلمین عالمی بلخی رئیس مجمع محبان اهل بیت(ع) افغانستان از ۱۱۰ کتاب ترجمه شده به ۲۲ زبان دنیا و پنج کتاب گویا، رونمایی شد.

نظر دهید

شما به عنوان مهمان نظر ارسال میکنید.

مجمع جهانی اهل‌بیت (ع)

مجمع جهانی اهل‎بیت(علیهم‎السلام)، به عنوان یک تشکل جهانی و غیردولتی، از طرف گروهی از نخبگان جهان اسلام تشکیل شده است. اهل‎بیت(علیهم‎السلام) به این دلیل بعنوان محور فعالیت انتخاب شده‎اند که در معارف اسلامی در کنار قرآن، محوری مقدس را که مورد پذیرش عامه مسلمین باشد، تشکیل می‎دهند.
مجمع جهانی اهل‎بیت(علیهم‎السلام) دارای اساسنامه‎ای مشتمل بر هشت فصل و سی و سه ماده است.

  • ایران - تهران - بلوارکشاورز - نبش خیابان قدس - پلاک 246
  • 88950827 (0098-21)
  • 88950882 (0098-21)

تماس با ما

موضوع
ایمیل
متن نامه
6*6=? کد امنیتی