شریعتی: اگر صلح امام حسن(ع) و قیام امام حسین(ع) نبود از اسلام اثری باقی نمی ماند

الثلاثاء, 24 حزيران/يونيو 2014

جلسه دوم کمسیون سیره فردی و خانوادگی امام حسن(ع) پیش از ظهر دیروز دوشنبه ـ 2 تیرماه ـ در مجتمع آدینه برگزار شد.

شریعتی: اگر صلح امام حسن(ع) و قیام امام حسین(ع) نبود از اسلام اثری باقی نمی ماند

جلسه دوم کمسیون سیره فردی و خانوادگی امام حسن(ع) پیش از ظهر دیروز دوشنبه ـ 2 تیرماه ـ در مجتمع آدینه برگزار شد.

«حسین الدیراني» از کشور استرالیا که با مقاله «الإمام الحسن (ع)؛ ظلمه أعداؤه و ظلمه التاریخ و المورّخون» در کنگره سبط النبی(ص) شرکت کرده است بعد از قرائت اشعاری در وصف امام حسن(ع) گفت: اکثر صحابه امام حسن(ع) به خاطر دنیا به طرف معاویه رفتند و امام حسن(ع) مجبور به صلح شدند و صلح برای ایشان از شهادت سخت تر بود.

وی افزود: بعد از صلح، نسبت های ناروا و تهمت به امام حسن(ع) روا می داشتند و صبر کردن امام حسن(ع) بر این ناملایمتی ها سخت تر از جنگ و ستیزه بود و این را تاریخ خوب درک نکرده است.

«مریم رقیه مرهل» از آرژانتین که موضوع مقاله وی «الحیاة الفردیة و الإجتماعیة للإمام الحسن(ع)» بود با تشریح فرازهایی از زندگانی امام حسن(ع)  اظهار داشت: امام حسن(ع) به خاطر عدم خونریزی بین مسلمانان صلح کرد و بعد از صلح در خدمت تبلیغ دین اسلام و تبیین اخلاق در جامعه بود.

دکتر علیرضا واسعی در ارزیابی مقاله خانم مرهل گفت: اینکه خانم مرهل اشاره کردند که بین زمانه امام حسن(ع) و امام حسین(ع) تفاوت وجود دارد نکته صحیح و به جایی است معاویه خود را دیندار نشان می داد ولی یزید علنا کارهای خلاف انجام می داد اگر امام حسن(ع) قیام می کرد خون ایشان از بین می رفت و می گفتند امام حسن(ع) یاغی است.

وی افزود: معاویه کاغذ سفیدی به امام حسن(ع) داد و گفت هر چیزی که می خواهی در مورد معاهده بنویس بعد از نوشتن معاهده، معاویه در نخیله در نزدیکی کوفه همه شرایط را زیر پا گذاشت.

«حجت الاسلام و المسلمین محمدباقر شریعتی سبزواری» که در کنگره بین المللی سبط النبی(ص) با مقاله «تجلی قدرت، صلابت و شهامت امام مجتبی(ع)» در مناظره شرکت کرده بود در بیان ارائه مقاله خود گفت: اگر صلح امام حسن(ع) و قیام امام حسین(ع) نبود از اسلام اثری باقی نمی ماند.

وی خاطرنشان کرد: معاویه و دوستان او، امام حسن(ع) را از مدینه به شام احضار کردند تا به ایشان تهمت و افتراء بزنند اما امام حسن(ع) حقیقت را بیان کردند.

وی تاکید کرد: امام حسن(ع) با جدال احسن و با بیان حقیقت، معاویه و یاران او را چنان مفتضح کرد که معاویه به یاران خود گفت: «مگر من نگفتم او را احضار نکنید، او ما را مفتضح می کند».

دکتر واسعی در ارزیابی مقاله حجت الاسلام شریعتی اظهار داشت: در متون اسلامی «مراء» نهی شده است مراء برای کشف حقیقت نیست برای تخریب شخصیت است و مجادله ای ارزشمند است که باللتی هی احسن و در پی شناخت حق و حقیقت باشد.

المجمع العالمي لأهل البيت (علیهم السلام)

المجمع العالمي لأهل البيت عليهم السلام، منظمة غير حكومية وعالمية شيعية تعنى بنشر معارف أهل البيت عليهم السلام وترسيخ الوحدة الإسلامية والعمل على اكتشاف وتنظيم أتباع العترة الطاهرة (ع) وتعليمهم ودعمهم.

أنشئت المنظمة علي يد نخبة من الشيعة ويشرف عليها الولي الفقيه والمرجعية الشيعية العليا.

قد قامت المنظمة منذ تأسيسها بدور إيجابي في المستوي العالمي في ترسيخ أسس الوحدة بين مختلف المذاهب الإسلامية.

  • ایران - تهران - بلوارکشاورز - نبش خیابان قدس - پلاک 246
  • 88950827 (0098-21)
  • 88950882 (0098-21)

اتصل بنا

موضوع
البريد الإلكتروني
الرسالة
7-3=? قانون الضمان