آیت الله رمضانی در دیدار هیئات مذهبی: مجالس اهل‌بیت (ع) باید معرفت‌محور و توأم با شعور باشد

پنج شنبه, 30 مرداد 1399
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با اشاره به اینکه هیئات مذهبی، نهادهایی خودجوش و از عوامل احیای مکتب اسلامی و معارف اهل بیت(ع) هستند، گفت: مجالس اهل‌بیت (ع) باید معرفت‌محور و توأم با شعور باشد.
آیت الله رمضانی در دیدار هیئات مذهبی: مجالس اهل‌بیت (ع) باید معرفت‌محور و توأم با شعور باشد

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) در همایش تشکل‌های مذهبی شاخص شهرستان رشت با اشاره به اینکه مهم‌ترین نکته در برگزاری مراسم عزاداری، تبیین مکتب اهل بیت(ع) و جامعیت موجود در این مکتب است، اظهار داشت: باید تلاش کنیم مشمول دعای ائمه اطهار(ع) شویم.

آیت‌الله «رضا رمضانی» در این مراسم که امروز پنجشنبه 30 مرداد 1399 با حضور مسئولان هیئات مذهبی در سالن اجتماعات اداره‌ کل تبلیغات اسلامی گیلان برگزار شد، با بیان اینکه امر اهل بیت(ع) زمانی احیا می‌شود که افراد ابتدا این اوامر را به درستی یاد بگیرند و سپس به درستی تعلیم دهند، تصریح کرد: اگر کسی این خواسته را اجابت کند هدایت می‌شود و این موضوع باید در مجالس عزاداری مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه در مجالس عزاداری باید احکام دینی و اخلاقیات اسلامی تعلیم داده شود که از عناصر تشکیل دهنده شخصیت انسان است، خاطرنشان کرد: عقاید قوی و اخلاقیات، خروجی جلسات امام حسین(ع) است.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه هیئات مذهبی، نهادهایی خودجوش و از عوامل احیای مکتب اسلامی و معارف اهل بیت(ع) است، افزود: در این هیئت‌ها باید قرآن آموزش داده شود و مداحان معارف اهل بیت(ع) را با هنر شعر یاد گرفته و به مردم انتقال می‌دهند.

وی با بیان اینکه قوی‌ترین جریان نهاد‌ مردمی مذهبی در کشور می‌توانند همین هیئت‌های مذهبی باشند البته اگر نقلیات و تطبیقات درستی داشته باشند، تاکید کرد: دشمن وقتی می‌بیند در جایی مانند هیئات مذهبی، دین اسلام در حال احیا شدن است، همان‌جا برنامه‌ریزی می‌کند و یکی از این برنامه‌ها، کمرنگ کردن سخنرانی در مجالس عزاداری است.

آیت‌الله رمضانی با اشاره به اینکه مجالس اهل‌بیت (ع) باید معرفت‌محور و توأم باشعور باشد، اظهار داشت: جلسات روضه برکات بسیاری دارد که  روح و جان انسان را جلا می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه مباحث عاطفی در عاشورا غوغا می‌کند اما مراسم عزاداری باید تاثیر اجتماعی داشته باشد و صرفاً پیدا کردن حال و هوای معنوی کافی نیست بلکه باید به عمق مطالب و اهداف اهل بیت(ع) توجه کنیم، تصریح کرد: رسانه‌های غربی بسیار برای ایجاد اختلاف بین پیروان یک مذهب تلاش می‌کنند، برای مثال بسیار بر روی مراسم‌های قمه‌زنی مانور می‌دهند به طوری که اگر در فضای مجازی واژه عاشورا را به لاتین جستجو کنید با تصاویر قمه‌زنی رو به رو می‌شویم.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان اینکه در کشور انگلیس مراسم قمه‌زنی برگزار و رسانه‌ای می‌شود اما مراسم بزرگداشت سردار شهید قاسم سلیمانی در هامبورگ نه تنها رسانه‌ای نمی‌شود بلکه اخلال در این جلسه را پوشش می‌دهند، افزود: برخی واقعاً نسبت به اهل‌بیت (ع) بی‌انصافی و بی‌مهری کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: آگاهی ما نسبت به همه بخش‌ها و مراسم عزاداری می‌تواند سبب فرهنگ‌سازی در جامعه دینی ایجاد شود و نباید این ظرفیت را به بحران تبدیل کنیم.

آیت‌الله رمضانی با اشاره به درگیری بشر با شیوع ویروس کرونا، عنوان کرد: مراسم‌های عزاداری به عنوان تعظیم شعائر الهی باید حفظ شده و با شکوه برگزار شود ولی در عین حال همه جوانب از جمله رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز باید در برگزاری مجالس عزا مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه حجت‌الاسلام قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم دغدغه‌مندی زیادی دارد، افزود: هیچ تردیدی در حفظ و برگزاری باشکوه مراسم‌های محرم نیست، اما اینکه برخی قائل به تعطیلی و عدم برگزاری مراسم شوند، معقول نیست.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: مردم کشورهای اسلامی نسبت به اهل بیت(ع) حساس هستند و این حساسیت باید مورد توجه قرار گیرد و به همه نشان داده شود.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری، خاطرنشان کرد: ما مطیع فرمایشات مقام معظم رهبری هستیم و برگزاری مجالس عزا بدون توجه به دستورالعمل‌های بهداشتی قابل قبول نیست و این رعایت موارد بهداشتی نیز در هر جایی ممکن است اما حرف برخی که می‌گویند این ویروس در مجالس عزای امام حسین(ع) اثرگذار نیست، حرف اشتباهی است.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با تاکید بر اینکه برخی می‌گویند ما بدون توجه به دستورالعمل‌ها مراسم می‌گیریم و یا ائمه معصومین و امام حسین (ع) در مجالس عزاداری فرمان به دست دارند و هیچ‌کس نمی‌تواند کاری کند، ادبیات اشتباهی است، گفت: ما معتقد هستیم که روزی ما با وساطت ائمه اطهار(ع) به دستمان می‌رسد و نباید دایره فرماندهی اهل بیت(ع) را تنها به مجالس عزا محدود کنیم زیرا این تفکر غلط بوده و بیماری و ویروس هر کسی را می‌تواند تحت تأثیر قرار دهد.

وی با بیان اینکه این حرف‌ها که دیگر دعاها تأثیر ندارد و جنگ بین علم و دین هم بسیار نادرست است و هر چیز را باید از راه آن دنبال کرد، تصریح کرد: هیئت‌هایی که تابع ولایت و رهبری هستند افراط و تفریط نمی‌کنند و مراسم‌هایی که مربوط به اهل‌بیت (ع) هستند مراکز توحیدی هستند و افراد بسیاری در این مکتب حسینی با این الگوها آشتی کردند و حسینی شدند.

آیت‌الله رمضانی با اشاره به اینکه مجالس عزا اگر بدون رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برپا شود با منطق اهل‌بیت (ع) سازگار نیست، اظهار داشت: عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی با عقل نیز سازگار نیست زیرا این ویروس زندگی بسیاری از افراد را مختل کرده است و رعایت آن واجب است.

وی با تاکید بر اینکه اهل بیت(ع) ویروس اخلاقی و اعتقادی را نابود می‌کنند اما این بدان معنا نیست که بدون عقل و منطق کاری کنیم، افزود: مراسم مربوط به امام حسین(ع) باید منبع توحید و ما را در مسیر توحید قرار دهد.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر حفظ جان عزاداران در مراسم‌های ماه محرم، خاطرنشان کرد: اگر برخی از هیئات نگاه افراطی داشته باشند و اگر کسی در مجلس عزای حسینی به دلیل عدم رعایت موارد بهداشتی فوت کند مسئولان آن هیئت شرعاً و قانوناً مسئول هستند.

وی با بیان اینکه ما امسال مراسم را بهتر از گذشته برگزار می‌کنیم و در خانه‌های خود روضه‌های خانگی می‌گیریم و سیاه‌پوش می‌شویم و امیدوارم با وجود ویروس کرونا این مراسم‌ها را با شکوه‌تر برگزار کنیم، تصریح کرد: بر سر درب هر خانه‌ای یک پرچم سیاه زده شود و رسانه‌ها باید در این راه قدم‌های جدی بردارند و تمام شهر و استان باید کاملا سیاه‌پوش شود و علاوه بر این فضای مجازی یک فرصت خوبی است که باید از آن برای تبیین مکتب اهل بیت(ع) استفاده کنیم.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با اشاره به اینکه روضه‌های خانگی و استفاده از فضای مجازی برای برگزاری مراسم‌های عزاداری یک فرصت است، گفت: از فضای مجازی می‌توانیم برای تبیین فرهنگ عاشورایی استفاده کنیم.

وی با تاکید بر اهمیت مراسم اربعین حسینی (ع)، افزود: اربعین بزرگ‌ترین همایش معنوی در دنیا است که حتی از ادیان دیگر هم در آن حضور دارند.

آیت‌الله رمضانی خاطرنشان کرد: ما باید برنامه‌ریزی کنیم و برنامه‌های متناسب با اقتضائات و شرایط را فراهم کنیم و باید بدانیم، ما هرچه داریم از این خاندان عصمت و طهارت است.

وی تصریح کرد: همه در حال پیگیری این موضوع هستیم و باید مطالبات خود را به مسئولان منتقل کنیم و امیدواریم که مشکلات مربوط به نحوه برگزاری مراسم حل و فصل شود و از آنجایی که هر استانی شرایط ویژه‌ای دارد بنابراین باید تصمیمات درستی را اتخاذ کنیم.

...............................
حمیدرضا علیپور/ دفتر ابنا در استان گیلان

مجمع جهانی اهل‌بیت (ع)

مجمع جهانی اهل‎بیت(علیهم‎السلام)، به عنوان یک تشکل جهانی و غیردولتی، از طرف گروهی از نخبگان جهان اسلام تشکیل شده است. اهل‎بیت(علیهم‎السلام) به این دلیل بعنوان محور فعالیت انتخاب شده‎اند که در معارف اسلامی در کنار قرآن، محوری مقدس را که مورد پذیرش عامه مسلمین باشد، تشکیل می‎دهند.
مجمع جهانی اهل‎بیت(علیهم‎السلام) دارای اساسنامه‎ای مشتمل بر هشت فصل و سی و سه ماده است.

  • ایران - تهران - بلوارکشاورز - نبش خیابان قدس - پلاک 246
  • 88950827 (0098-21)
  • 88950882 (0098-21)

تماس با ما

موضوع
ایمیل
متن نامه
7*6=? کد امنیتی