آیت‌الله اراکی: دولت تراز انقلاب اسلامی باید دولت عدل باشد و خودش را فدای مردم کند

الأربعاء, 12 حزيران/يونيو 2024

عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) با تصریح بر این که دولت تراز انقلاب اسلامی باید هم در ارائه لوایح قانونی و هم در اجرای قوانین، عادل و امانت‌دار باشد تاکید کرد: دولت باید برای اجرای عدل دل بسوزاند و خودش را فدای مردم کند.

آیت‌الله اراکی: دولت تراز انقلاب اسلامی باید دولت عدل باشد و خودش را فدای مردم کند

به گزارش پایگاه رسمی اطلاع رسانی مجمع جهانی اهل بیت (ع) - عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) با تصریح بر این که دولت تراز انقلاب اسلامی باید هم در ارائه لوایح قانونی و هم در اجرای قوانین، عادل و امانت‌دار باشد تاکید کرد: دولت باید برای اجرای عدل دل بسوزاند و خودش را فدای مردم کند.

آیت الله اراکی که در کرسی آزاداندیشی دانشگاه کاشان با موضوع «شاخص های دولت تراز انقلاب اسلامی و انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم» سخن می گفت با اشاره به نقش مهم دولت در نظام سیاسی اسلام اظهار کرد: بر مبنای تعالیم اسلام، دولت از آغاز پیدایش شرع در جامعه وجود داشته و گردانندگان این دولت ها، انبیای الهی بوده اند.

وی با بیان این که جامعه بشر از ابتدا جامعه خانواده بوده و سپس تبدیل به قبیله شده ادامه داد: روایات ما بیانگر آن است که خدا بعد از طوفان نوح فرمان داد تا حضرت نوح شهرها را شکل دهد.

آیت الله اراکی با یادآوری آیه مبارکه «شرع لکم من الذین ما وصی به نوحا …» گفت: همزمان با شکل گیری جامعه شهری، تشریع دین و قانون هم برای مدیریت وضع شد.

وی با اشاره به این که آغاز دولت و تعلیم قانونگذاری و نظم در روابط شهری از سوی انبیاء بوده است و خود آن حضرات، سخنگوی دولتها بوده اند عنوان کرد: تحریف در تئوری قانون و عمل به قانون الهی، اساس انحراف در تاریخ بشر بوده است.

عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) سپس به قانون الهی جایگزینی توجه داد و خاطر نشان کرد: طبق قانون خدا به نام قانون جایگزینی، هر وقت فساد فراگیر شد، نیاز به انقراض جامعه و جایگزینی جامعه دیگر پیش می آید.

وی با تصریح بر این که قیام سیدالشهداء (ع) بود که جامعه بشری را از وارونگی و انقراض نجات داد افزود: یکی از مهم ترین فلسفه های قیام حسینی (ع)، ایجاد فرصت عدل در جامعه بشر بود.

آیت الله اراکی همچنین به آیه مبارکه ۱۵ سوره شوری اشاره کرد و گفت: مهم ترین رسالت انبیاء و دولت اسلامی، برپایی عدل است و به بیان دیگر، همه روابط فرهنگی، سیاسی اجتماعی و اقتصادی جامعه باید بر مبنای عدل باشد.

وی با تشریح این که بر اساس قانون اساسی کشور، سه قوه مقننه، مجریه و قضائیه برای رسیدن به همین هدف متعالی تعریف شده اند گفت: باید توجه داشت که قوه مجریه تنها ابزار عمل به قانون نیست؛ بلکه وظیفه فهم روح قانون و فهم تطبیق درست آن بر مصادیق را نیز بر عهده دارد.

عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع)، مشارکت حداکثری، عادلانه و آگاهانه مردم در انتخاب دولت اسلامی را مهم و سرنوشت ساز خواند و ادامه داد: آیاتی از قرآن کریم که عبارت «انی لکم رسول امین» را اشاره می کند؛ عملا تصریح دارد که کارگزاران دولت اسلامی باید علاوه بر احاطه به دانش فهم روح قانون، امین و امانت‌دار باشد و همان روح قانون را بدون توجه به مصالح شخصی فهم و در ادامه اجرا و پیاده کند.

وی سپس به ضرورت نظارت دولت اسلامی بر کارمندان خود پرداخت و گفت: متاسفانه گاهی برخی کارمندان می توانند کاری را در کمترین زمان انجام دهند؛ اما مردم را سر می دوانند‌ که این امر خلاف امانتداری است.

ایشان با بیان این که دولت تراز انقلاب اسلامی باید هم در ارائه لوایح قانونی و هم در اجرای قوانین، عادل و امانت‌دار باشد گفت: قوانین باید وسیله اجرای عدل باشند؛ پس فراموش نکنیم که قانون برای سد راه اجرای عدل نیست.

وی با تاکید بر این که دولت باید برای اجرای عدل دل بسوزاند و خودش را فدای مردم کند؛ یاد و خاطره رئیس جمهور شهید را گرامی داشت و خاطر نشان کرد: یکی از امتیازات آقای رئیسی این بود که خودش را فدای ملت کرد.

نظر دهید

شما به عنوان مهمان نظر ارسال میکنید.

المجمع العالمي لأهل البيت (علیهم السلام)

المجمع العالمي لأهل البيت عليهم السلام، منظمة غير حكومية وعالمية شيعية تعنى بنشر معارف أهل البيت عليهم السلام وترسيخ الوحدة الإسلامية والعمل على اكتشاف وتنظيم أتباع العترة الطاهرة (ع) وتعليمهم ودعمهم.

أنشئت المنظمة علي يد نخبة من الشيعة ويشرف عليها الولي الفقيه والمرجعية الشيعية العليا.

قد قامت المنظمة منذ تأسيسها بدور إيجابي في المستوي العالمي في ترسيخ أسس الوحدة بين مختلف المذاهب الإسلامية.

  • ایران - تهران - بلوارکشاورز - نبش خیابان قدس - پلاک 246
  • 88950827 (0098-21)
  • 88950882 (0098-21)

اتصل بنا

موضوع
البريد الإلكتروني
الرسالة
6+5=? قانون الضمان