شهید رئیسی، خستگی را خسته کرده بود | همراهی سیاست و اخلاق در مکتب اهل‌بیت(ع)

الخميس, 30 أيار 2024

آیت‌الله رمضانی، خادم بودن را به عنوان یکی از ویژگی‌های مشترک شهدای راه خدمت دانست و افزود: در نظام‌های لیبرالیستی، سخنی از اخلاق در کنار سیاست وجود ندارد ولی شهید رئیسی، این ویژگی‌ها را در کنار هم جمع کردند.

شهید رئیسی، خستگی را خسته کرده بود | همراهی سیاست و اخلاق در مکتب اهل‌بیت(ع)

به گزارش پایگاه رسمی مجمع جهانی اهل بیت (ع)- مراسم بزرگداشت «شهدای خدمت» از سوی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) و جامعةالمصطفی العالمیه(ص)، بعد از ظهر امروز پنج‌شنبه ـ ده خرداد 1403 ـ با حضور اساتید و طلاب غیر ایرانی در شهر قم برگزار شد.

آیت‌الله «رمضانی» دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)، در ابتدای سخنرانی خود بیان داشت: شهدای خدمت، تربیت شده‌ی مکتب امامین انقلاب بودند که از مکتب اهل‌بیت(ع) نشأت گرفته است. امام خمینی(ره) می‌فرمودند که از آیه شریفه «أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَىٰ وَفُرَادَىٰ..»، دو قیام برداشت می‌شود؛ یکی قیام فردی برای توحید و دیگری قیام اجتماعی برای رساندن جامعه به عدالت که همین عدالت، آرزوی همه انبیاء الهی بود؛ لذا برای تحقق عدالت در جامعه باید هزینه‌های سنگین داد.

خادم‌بودن، ویژگی‌ مشترک شهدای راه خدمت بود

وی افزود: امام(ره)، شاگردان خودشان را این گونه تربیت کردند، شهدایی همچون شهید بهشتی و امروزه نیز همانند آیت‌الله رئیسی که هر یک، تاثیر اجتماعی عمیقی را در جامعه برجای گذاشتند. آن چیزی که به دست آمده، سرمایه‌ی اجتماعی بزرگ و بین‌المللی است. این سرمایه بین‌المللی که به برکت خون شهدای خدمت به دست آمده را باید پاسداشت و از آن در انتخابات نیز استفاده کرد.

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) به ارکان انقلاب اسلامی ایران اشاره کرد و اظهار داشت: انقلاب ما سه رکن دارد که یکی از این ارکان، مردم هستند؛ این رکن باید روز به روز توسعه پیدا کند و تقویت شود. مبانی مهمی که در حوزه مدیریت اسلامی باید بدان توجه داشت، توسعه‌محوری و مردم‌داری است. همچنین برای کارآمدی نیز ویژگی‌هایی مثل عشق و علاقه، ایمان به هدف، دانش مدیریت و اِعمال آن، شرح صدر، اِشراف بر کار، تبیین اهداف بلند نظام جمهوری اسلامی و گفتمان اسلامی، ضروری است.

آیت‌الله رمضانی، خادم بودن را به عنوان یکی از ویژگی‌های مشترک شهدای راه خدمت دانست و افزود: در نظام های لیبرالیستی، سخنی از اخلاق در کنار سیاست وجود ندارد ولی شهید رئیسی، این ویژگی‌ها را در کنار هم جمع کردند. در آنجا سخن از اخلاص در حوزه سیاست بی‌معناست، آنها معتقد هستند که حتی در حوزه‌ی رسانه هم سخن گفتن از اخلاص بی‌معناست؛ لذا این مبانی فقط در مکتب وحیانی، مکتب اسلام و مکتب اهل‌بیت(ع) مشاهده می‌شود که باید مردم را دوست داشت، همانگونه که حضرت امیرالمومنین(ع) به مالک اشتر فرمود: «مردم را دوست داشته باش». در مکتب اهل‌بیت(ع) و مکتب امامین انقلاب مشاهده می‌کنید که کار برای خدا است و این امر، از آموزه‌های مهم اهل‌بیت(ع) می‌باشد. این که سیاستمدار اخلاقی باشد، ملاک او رضایت مردم و گره گشایی از مشکلات آنان باشد، غم مردم غم او و شادی مردم شادی او باشد، در سیاست اسلامی کاملا مشهود است.

رئیسی عزیز، خستگی نمی‌شناخت  

وی به سخن رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه «رئیسی عزیز، خستگی نمی‌شناخت» اشاره کرد و گفت: یک مدیر در نظام اسلامی خستگی نمی‌شناسد زیرا‌ برای خدا کار می‌کند؛ مراد از خستگی، خستگی تَن نیست چون بالاخره تَن خستگی پیدا می‌کند، بلکه مراد خستگی روحی است. البته در روایات ما اشاره شده که خستگی و دلمردگی روحی در بسیاری از بیماری‌های جسمی تاثیرگذار است همانند حسادت که به ایمان و جسم فرد ضربه می‌زند. اما آنچه بدان اشاره می‌کنم، خستگی‌ناپذیری یا به عبارتی «خستگی را خسته‌کردنِ» یک مدیر اسلامی در نظام اسلامی می‌باشد که این ویژگی را شهید رئیسی و همراهانش داشتند. کشور ایران که مرکز ثقل جهان اسلام و رهبر جبهه مقاومت است، مدیر خستگی‌ناپذیر می‌خواهد تا بتواند بر کشورهای مختلف جهان اثر بگذارد. مدیر خستگی‌ناپذیر علاوه‌بر نشاط و خوشرویی، از شرح صدر نیز برخوردار است که موجب افزایش کارآمدی او می‌شود. بنده مواردی که شخصا آن را پیگیری می‌کردم، از سوی شخص شهید رئیسی نیز با خوشرویی پیگیری می‌شد و آن موارد را حل می‌کرد.

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) ادامه داد: کسی که خستگی‌ناپذیر باشد، کار را مُتقن انجام می‌دهد ولی مدیری که چنین ویژگی‌ای ندارد، کار را بدون اتقان و با عجله پیگیری می‌کند. کسی که خستگی‌ناپذیر باشد، دارای ذهنی با نشاط است و بر کارها اشراف دارد. اثر چهارم یک مدیر خستگی‌ناپذیر، مداومت بر کار است؛ ممکن است برخی افراد اول کار فعال باشند و در ابتدای کار تلاش کنند اما کسی که خستگی‌ناپذیر شد، تا انتها بر کار مداومت دارد؛ بر اساس روایات نیز: «کمِ همیشگی بهتر از بسیاری است که قطع می‌شود».

آیت‌الله رمضانی، آخرین اثرِ «مدیر خستگی‌ناپذیر» در جامعه را «اُمید» دانست و بیان کرد: برخی افراد، چند اشکال را در برخی مصادیق می‌بینند و چون تحلیل کلان ندارند، سیاه‌نمایی می‌کنند؛ این سیاه‌نمایی، نااُمیدی را به دنبال دارد. «مدیر خستگی ناپذیر»، هیچ‌گاه از واژه بحران استفاده نمی‌کند بلکه از بحران عبور می‌کند و گره را می‌گشاید؛ لذا رهبر انقلاب و امام خمینی(ره) همواره اُمید را به جامعه منتقل می‌کردند، همچنین در روایتی از رسول اکرم(ص) آمده که «امید آفرینی برای امت من، رحمت است».

وی در پایان سخنان خود، به برکات شهید رئیسی برای جامعه ایران پرداخت و گفت: شهید رئیسی هم نشاط داشت، هم خوش برخورد بود، هم عملش اتقان داشت و همینطور تداوم در کار داشت؛ لذا شهادت این شهید، سرمایهای اجتماعی به دنبال دارد که قابل استفاده در عرصه‌هایی همچون انتخابات است. ما امیدواریم در انتخابات، خادمی که ویژگی‌هایی همچون اخلاص و صمیمی‌بودن با مردم را داراست، انتخاب گردد تا پیشرفت انقلاب را در اُمّ‌القرای جهان اسلام دنبال کند.

گفتنی است در پایان سخنرانی دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)، مراسم تکریم خانواده‌ی شهدای راه خدمت با حضور آیت‌الله رمضانی و حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عبّاسی، صورت گرفت.

نظر دهید

شما به عنوان مهمان نظر ارسال میکنید.

المجمع العالمي لأهل البيت (علیهم السلام)

المجمع العالمي لأهل البيت عليهم السلام، منظمة غير حكومية وعالمية شيعية تعنى بنشر معارف أهل البيت عليهم السلام وترسيخ الوحدة الإسلامية والعمل على اكتشاف وتنظيم أتباع العترة الطاهرة (ع) وتعليمهم ودعمهم.

أنشئت المنظمة علي يد نخبة من الشيعة ويشرف عليها الولي الفقيه والمرجعية الشيعية العليا.

قد قامت المنظمة منذ تأسيسها بدور إيجابي في المستوي العالمي في ترسيخ أسس الوحدة بين مختلف المذاهب الإسلامية.

  • ایران - تهران - بلوارکشاورز - نبش خیابان قدس - پلاک 246
  • 88950827 (0098-21)
  • 88950882 (0098-21)

اتصل بنا

موضوع
البريد الإلكتروني
الرسالة
5+1=? قانون الضمان