ما امانت‌دار آموزه‌های اهل‌بیت(ع) در صحنه جهانی هستیم | ضرورت حفظ نظام اسلامی از دیدگاه امام خمینی(ره)

الخميس, 30 أيار 2024

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) بیان داشت: در وضعیت بین‌المللی فعلی، ما امانت‌دار تبیین آموزه‌ها و شناساندن اهل‌بیت(ع) با قرائت صحیح هستیم و اگر معارف خاندان اهل‌بیت(ع) به درستی تبیین شود، همه جذب خواهند شد.

ما امانت‌دار آموزه‌های اهل‌بیت(ع) در صحنه جهانی هستیم | ضرورت حفظ نظام اسلامی از دیدگاه امام خمینی(ره)

به گزارش پایگاه رسمی مجمع جهانی اهل بیت (ع)- جلسه درس اخلاق با عنوان «اخلاق اداری»، امروز پنج‌شنبه ـ دهم خرداد 1403 ـ با سخنرانی آیت‌الله «رضا رمضانی» دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) در سالن اجتماعات مجمع و با حضور مدیران و کارکنان این سازمان بین‌المللی در شهر قم، برگزار شد.

آیت‌الله رمضانی در ابتدای این جلسه، سانحه دلخراش سقوط بالگرد حامل رئیس جمهور و مسئولان همراه ایشان را تسلیت گفت و افزود: نظام اسلامی، خدمتگزار صمیمی، صادق و مخلصی را از دست داد. مرحوم آیت‌الله رئسی بین سیاست، اخلاق و صداقت و اخلاص جمع کرده بود در حالی که در دنیای غرب این مفاهیم قابل تعریف نیست.

وی ادامه داد: با شهادت آیت‌الله رئیسی و هیئت همراه ایشان، سرمایه اجتماعی به جامعه بازگشت و مهم این است که این سرمایه را در عرصه ملی و بین‌المللی حفظ کنیم. چون مردم از ارکان نظام هستند و نباید آسیب ببینند. ظهور این سرمایه در انتخابات است؛ امیدوارم انتخاباتی در خور شأن نظام برگزار شود و شخصیتی که پیشرفت کشور را هدف قرار داده است، انتخاب شود.

استاد سطوح عالی حوزه با بیان اینکه حفظ نظام، تکلیفی است که برعهده نیروهای انقلاب گذاشته شده است افزود: از دیدگاه امام خمینی(ره)، حفظ نظام از اوجب واجبات است. در این راستا مهم، مدیریت جامع است و باید از ظرفیت و سرمایه مردم و نظام استفاده شود.

وی درباره استقبال مردم از تشییع پیکر آیت الله رئیسی و هیئت همراه ایشان گفت: حضور مردم در تشییع رئیس جمهور و همراهان او در شهرهای تبریز، قم، تهران، بیرجند و مشهد، نشانه عشق و علاقه آنان به نظام و خدمتگزاران است. بعد از تشییع حضرت امام و شهید قاسم سلیمانی، ما چنین تشییع باشکوهی را در ایران ندیده بودیم. مردم، علاقه و وفاداری خود را به کسانی که خدمت کردند نشان دادند؛ این سرمایه عظیمی است که باید قدر آن را بدانیم.

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) در بخش دیگری از سخنان خود به دو اصل مهم اخلاقی اشاره کرد و اظهار داشت: هر سازمانی علاوه بر علم و دانایی و آشنایی به مسئولیت و تعهد و تخصص، به صداقت و راستگویی نیاز دارد. لازم است صداقت و راستگویی در مجموعه اداری به منصه ظهور برسد، در این صورت آن سازمان پیشرفت خواهد کرد.

وی ادامه داد: در قرآن آمده است که مومنین با افرادی که صادق هستند، ارتباط داشته باشند: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ كُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ». هر چند تفسیر اولیه این آیه اهل بیت(ع) می‌باشند که در همه عرصه‌ها و حوزه‌ها صادق می‌باشند و بالاترین درجه صدق را دارا هستند، اما این آیه به ما معیار ارائه می‌کند که مومنان با افراد صادق و مومن و متقی ارتباط داشته باشند. به دلیل اینکه این ارتباط باعث رشد مومنان خواهد شد و اگر با افرادی که پایبند و مومن و متقی باشند زندگی کنیم، در امن و آرامش خواهیم بود اما اگر با شخص مفسد و فاسق ارتباط داشته و نشست و برخاست داشته باشیم، ناامنی برای ما خواهد آورد.

آیت‌الله رمضانی با بیان اینکه در یک مجموعه اداری کارمندان باید احساس امنیت کنند، اضافه کرد: تجربه تاریخ نشان داده است که اگر دستگاه حکومتی مثل بنی‌عباس فاسد باشد حتی پدر از پسر در امان نخواهد بود. در این صورت همه زیر پای هم را خالی می کنند چون ایمان و پایبندی وجود ندارد. اما در فضاهایی که ایمان، باور و تقوا و پایبندی وجود داشته باشد وضعیت متفاوت خواهد بود.

وی همچنین گفت: اگر در مجموعه‌ای صداقت و راستگویی باشد آنجا رشد می‌کند. امام خمینی(ره) در اوج اخلاص بود و اخلاص باعث رشد همه مجموعه‌ها خواهد شد. از ویژگی‌های آیت‌الله رئیسی هم اخلاص بود و در دنیایی که نگاه ماکیاولیستی و ابزارانگارانه وجود دارد، اخلاص و صداقت مفهوم و معنایی ندارد و نمی‌شود سیاستمداری صادق و اخلاص داشته باشد بلکه این مفاهیم در زندگی‌های ایمانی معنا و مفهوم دارد.

استاد سطوح عالی حوزه، با تأکید دوباره بر صدق و راستگویی اظهار داشت: امام صادق عليه السلام در روایتی می‌فرماید: «إنّ اللّه َ عَزَّ و جلَّ لم يَبعَثْ نَبِيّا إلاّ بصِدقِ الحَديثِ، و أداءِ الأمانَةِ إلى البَرِّ و الفاجِرِ». خداوند هيچ پيامبرى را نفرستاد، مگر با دعوت به راستگويى، و برگرداندن امانت به نيكوكار و بدكردار. راستگویی و امانت‌داری از قواعد بین‌المللی و طلایی است که مورد پذیرش همه ملت‌هاست. از این قواعد طلایی در دین اسلام و مکتب اهل بیت(ع) فراوان وجود دارد. همچنین اصحاب امام صادق(ع) نقل کرده‌اند که هر زمان از ایشان جدا می‌شدیم و خداحافظی می‌کردیم، ما را به صداقت و امانت‌داری سفارش می‌کرد.

وی با بیان اینکه احکام شرع برای تربیت انسان‌هاست، افزود: نماز و روزه و ذکر، باید خروجی داشته باشد و انسان را تربیت کند. نمازی که انسان را تربیت نکند، نماز نیست. لذا باید بازنگری کنیم که چرا نماز و روزه بر ما اثر نکرده است؟ پس باید موانع را برداریم و اگر عیوبی داریم بررسی کرده و برطرف کنیم. ما متأسفانه از برخی ایرادات خود اطلاع نداریم. آیت‌الله بهجت می‌فرمود هر شب خودتان را محاسبه و نقد کنید؛ اگر کار خوبی انجام دادید از خداوند توفیق استمرار آن را داشته باشید و اگر کار بدی کردید استغفار کنید.

آیت‌الله رمضانی با بیان اینکه باید نسبت به هم صداقت داشته باشیم، اضافه کرد: در محیط اداری همه با یکدیگر باید صادق و راستگو باشند. در مبانی دینی آن قدر راستگویی مهم است که در روایتی آمده است که مومن برخی کارهای زشت را انجام می‌دهد اما دروغ نمی‌گوید. لذا اگر دروغ‌گویی در یک مجموعه سازمانی رواج داشته باشد، آن مجموعه ضربه خواهد خورد و رنگ رشد و پیشرفت را نخواهد دید. بنابراین اگر در مجمع جهانی اهل بیت(ع) که کار بین‌المللی انجام می‌دهد، ویژگی‌های نیک حاکم باشد به همراه خلاقیت و نوآوری، باعث رشد همه بخش‌ها خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره ضرورت‌های فعالیت مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) گفت: در سال جدید همه همکاران با نگاه جهادی به کار خود بپردازند و انگیزه‌ها را تقویت کنند تا بتوانیم جایگاه خود را حفظ کنیم و آبروی این جایگاه باشیم. در سال جدید مجمع باید برنامه علمی و بروز، بر اساس نیازشناسی و شناخت ضرورت‌ها داشته باشد.

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) افزود: ما با بسیاری از شبهات مواجه هستیم، باید پاسخ‌گو باشیم و تبیین درستی از معارف و آموزه‌های اهل بیت(ع) ارائه دهیم. برخی اوقات تحلیل و بررسی ما یک‌جانبه است در حالی که شهید مطهری در تبیین مفاهیم دینی جامع‌نگر بود.

وی به شرایط امروز جامعه جهانی اشاره کرد و افزود: در وضعیت بین‌المللی فعلی، ما امانت‌دار تبیین آموزه‌ها و شناساندن اهل بیت(ع) با قرائت صحیح هستیم و اگر معارف خاندان اهل‌بیت(ع) به درستی تبیین شود همه جذب خواهند شد. چون امکان دارد یک بُعد از ابعاد زندگی اهل بیت(ع)، یک مسیحی را جذب کند و نمونه‌های زیادی از مصادیق آن وجود دارد.

آیت‌الله رمضانی با بیان این‌که مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) باید مکتب اهل‌بیت(ع) را به صورت جامع به دنیا معرفی کند ادامه داد: در این راستا معرفی این مکتب به نخبگان دنیا با زبان بین‌المللی اهمیت دارد. لذا لازم است عدالت، عقلانیت و معنویت اهل بیت(ع) را به دنیا معرفی کنیم چون متأسفانه امروزه معنویت‌های بدلی در شهر مذهبی قم هم نفوذ کرده است.

وی در پایان گفت: مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) اعتبار فوق‌العاده‌ای دارد و می‌تواند در عرصه جهانی با سازمان‌ها و نهادها تعامل و هم‌افزایی داشته باشد. لذا ضرورت دارد بتوانیم از ابزارهای نوین مثل فضای مجازی، اهل بیت(ع) را به عنوان الگوهای جامعه بشری معرفی کنیم.

نظر دهید

شما به عنوان مهمان نظر ارسال میکنید.

المجمع العالمي لأهل البيت (علیهم السلام)

المجمع العالمي لأهل البيت عليهم السلام، منظمة غير حكومية وعالمية شيعية تعنى بنشر معارف أهل البيت عليهم السلام وترسيخ الوحدة الإسلامية والعمل على اكتشاف وتنظيم أتباع العترة الطاهرة (ع) وتعليمهم ودعمهم.

أنشئت المنظمة علي يد نخبة من الشيعة ويشرف عليها الولي الفقيه والمرجعية الشيعية العليا.

قد قامت المنظمة منذ تأسيسها بدور إيجابي في المستوي العالمي في ترسيخ أسس الوحدة بين مختلف المذاهب الإسلامية.

  • ایران - تهران - بلوارکشاورز - نبش خیابان قدس - پلاک 246
  • 88950827 (0098-21)
  • 88950882 (0098-21)

اتصل بنا

موضوع
البريد الإلكتروني
الرسالة
8*3=? قانون الضمان