آیت‌الله رمضانی: اربعین می‌تواند یک بستر بزرگ فرهنگی و تمدنی باشد

پنج شنبه, 30 شهریور 1402

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) گفت: اربعین می‌تواند یک محتوای قوی را به جهان ارائه کند، بیش از ۱۰۰ ملیت در زیارت اربعین شرکت کردند و شاهد گسترش برنامه‌های اربعین در کشور‌های مختلف جهان هستیم و مراسم‌های پیاده روی به یاد اربعین در این کشور‌ها با حضور گسترده پیروان اهل بیت (ع) برگزار می‌شود که این قضایا چیزی جز اعجاز نیست.

آیت‌الله رمضانی: اربعین می‌تواند یک بستر بزرگ فرهنگی و تمدنی باشد

به گزارش پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی مجمع جهانی اهل بیت(ع) ـ آیین رونمایی از کتاب‌عکس «اربعین در ۴۰ کشور جهان» به همراه نمایشگاه «۴۰ نما از اربعین» با هدف انعکاس بخشی از فعالیت‌های خبرگزاری بین المللی ابنا در اربعین امسال، با حضور آیت الله «رضا رمضانی» دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع)، جمعی از مسئولان ستاد اربعین کشور و تعدادی از شخصیت‌های فرهیخته دینی و فرهنگی برگزار شد.

آیت الله رمضانی طی سخنانی در این مراسم با اشاره به ارزش خدمت به امام حسین (ع) اظهار کرد: همه ما خادمان امام حسین (ع) هستیم و این را افتخاری برای خودمان می‌دانیم.

وی ادامه داد: یاد و خاطره شهید سلیمانی را گرامی می‌داریم، شهیدی که تاسیس ستاد بازسازی عتبات عالیات از ابتکارات او بود و این ستاد کار‌های بزرگی را در حرم‌های ائمه معصومین (ع) انجام داد.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) افزود: نباید به اربعین فقط به چشم زیارت نگاه کنیم، بلکه اربعین به یک جریان تبدیل شده است و اربعین می‌تواند در جریان سازی انسانی نقش ایفا کند، در زمان کنونی نیازمند چنین ادبیاتی هستیم.

آیت الله رمضانی، عاشورا را یک معجزه دانست و تصریح کرد: اربعین یکی از اتفاقات معجزه‌ای امام حسین (ع) است، خداوند می‌خواهد بستری را در جهان ایفا کند و نمی‌شود اربعین را نادیده گرفت، از منظر تمدنی می‌توان به اربعین نگاه کرد، از منظر آیات قرآن کریم که زمین به مستضعفان ارث می‌رسد، اربعین می‌تواند یک بستر بزرگ فرهنگی و تمدنی باشد.

وی ادامه داد: بیش از ۱۰۰ ملیت در اربعین حضور پیدا کردند و خبرگزاری ابنا توانست ۴۰ کشور را پوشش بدهد و در سال‌های آینده باید این تعداد افزایش پیدا کند، از جنبه زیباشناسی هم اگر به اربعین نگاه کنیم، همه ابعاد آن زیبا است، همان طوری که حضرت زینب (س) گفت من جز زیبایی ندیدم، اربعین همه ابعادش زیبا می‌باشد.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) افزود: اربعین برخاسته از یک حرکت الهی و ربانی است و می‌تواند در هدایت الهی همه بشریت نقش ایفا کند، امام حسین (ع) از این منظر یک الگو است و حب حسین تنها متعلق به شیعیان نیست، امام حسین (ع) الگو برای همه مسلمانان و پیروان ادیان الهی و همه بشریت است.

آیت الله رمضانی با اشاره به نقشه‌های دشمنان اظهار کرد: در جریان جهانی سازی، برخی تلاش می‌کنند که مدیریت جهان را بر عهده بگیرند، ما برای ترویج گفتمان اهل بیت نیازمند محتوای قوی و ارائه رسانه ای آن هستیم، محتوایی همچون محتوای اربعین هنوز بازتاب شایسته ای در رسانه ندارد، همه ابعاد اربعین می‌تواند خبری باشد و هر بُعد آن می‌تواند جریان‌ساز باشد.

وی ادامه داد: اربعین می‌تواند یک محتوای قوی را به جهان ارائه کند، بیش از ۱۰۰ ملیت در زیارت اربعین شرکت کردند و شاهد گسترش برنامه‌های اربعین در کشور‌های مختلف جهان هستیم و مراسم‌های پیاده روی به یاد اربعین در این کشور‌ها با حضور گسترده پیروان اهل بیت (ع) برگزار می‌شود که این قضایا چیزی جز اعجاز نیست.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) افزود: نباید اجازه بدهیم که فرصتی همچون زیارت اربعین به یک تهدید تبدیل شود و باید تلاش کنیم که نقش تمدنی اربعین برقرار شود، امروز بشریت به سمت معنویت رفته است، در حالی که غرب در تلاش است تا معنویت را از بشریت بگیرد و در این راستا معنویت‌های بدلی را گسترش داده، اکنون چهار هزار معنویت بدلی در جهان وجود دارد. معنویت بدلی، مسئولیت گریز است.

آیت الله رمضانی با اشاره به ویژگی‌های زیارت اربعین اظهار کرد: زیارت اربعین، یک زیارت اختیاری است که همراه با سختی‌ها می‌باشد و همچون زیارت معمولی امام حسین (ع) نیست.

وی ادامه داد: باید زیارت اربعین را ذیل امر هدایت الهی مورد بررسی قرار بدهیم. لازم است که افرادی به تبیین جبهه حق بپردازند و نقاط نفوذ جبهه باطل را شناسایی کنند. آنچه امروز در قالب اهانت به قرآن کریم می‌بینیم به دلیل تاثیرگذاری این کتاب آسمانی است و وظیفه اهالی رسانه‌ای و نخبگان است که به تبیین این مساله بپردازند.

نظر دهید

شما به عنوان مهمان نظر ارسال میکنید.

مجمع جهانی اهل‌بیت (ع)

مجمع جهانی اهل‎بیت(علیهم‎السلام)، به عنوان یک تشکل جهانی و غیردولتی، از طرف گروهی از نخبگان جهان اسلام تشکیل شده است. اهل‎بیت(علیهم‎السلام) به این دلیل بعنوان محور فعالیت انتخاب شده‎اند که در معارف اسلامی در کنار قرآن، محوری مقدس را که مورد پذیرش عامه مسلمین باشد، تشکیل می‎دهند.
مجمع جهانی اهل‎بیت(علیهم‎السلام) دارای اساسنامه‎ای مشتمل بر هشت فصل و سی و سه ماده است.

  • ایران - تهران - بلوارکشاورز - نبش خیابان قدس - پلاک 246
  • 88950827 (0098-21)
  • 88950882 (0098-21)

تماس با ما

موضوع
ایمیل
متن نامه
3*3=? کد امنیتی