آیت الله رمضانی: انقلاب اسلامی ایران یک معجزه بود/ امام خمینی(ره) به احیای ابعاد مختلف دین پرداخت

پنج شنبه, 27 بهمن 1401

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) انقلاب اسلامی ایران را یک معجزه دانست و تصریح کرد: دینی که پیش از پیروزی انقلاب در یک گوشه قرار داشت، اکنون در جامعه، نقش آفرینی می کند و هر چیزی را تغییر می دهد.

آیت الله رمضانی: انقلاب اسلامی ایران یک معجزه بود/ امام خمینی(ره) به احیای ابعاد مختلف دین پرداخت
به گزارش پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی مجمع جهانی اهل بیت(ع) ـ آیت الله رضا رمضانی عصر امروز پنج شنبه 27 بهمن 1401 در مراسم اختتامیه نمایشگاه گفتمان علمی انقلاب اسلامی با اشاره به لزوم تربیت محققان بین المللی اظهار کرد: امروز نیاز به تربیت محققانی داریم که بتوانند در مجامع علمی مختلف در جهان حضور یابند، کتاب هایی که در نمایشگاه گفتمان علمی انقلاب اسلامی عرضه شد، جایشان در مراکز علمی برجسته دنیا خالی است.

وی ادامه داد: باید از شبکه وکالتی که امام موسی کاظم(ع) توسعه داد، الگو بگیریم و سازمان ها و مجموعه هایی را در دنیا تعریف کنیم که معارف اهل بیت(ع) را تبیین و ترویج کنند، جامعه امروز تشنه این معارف است. عالمان دینی نیز باید از ابهت علمی و ابهت معنوی برخوردار باشند.
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) انقلاب اسلامی ایران را یک معجزه دانست و تصریح کرد: دینی که پیش از پیروزی انقلاب در یک گوشه قرار داشت، اکنون در جامعه، نقش آفرینی می کند و هر چیزی را تغییر می دهد، پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، دین غریب بود و تقابل جدی با دین وجود داشت، در آن زمان نگاه به دین، نگاه خرافه گرایانه ای بود.
آیت الله رمضانی با اشاره به سفر اخیر خود به گرجستان اظهار کرد: سراسقف مسیحیان گرجستان در این سفر به من گفت که شما کمونیسم را تجربه نکردید که 70 سال با دین مبارزه شود، حدود 300 هزار نفر شیعه در گرجستان زندگی می کنند، این شیعیان در دوره کمونیسم، سختی های زیادی برای عزاداری تحمل می کردند، آنها یک نفر را جلو قرار می دادند و به بهانه عزاداری برای او برای امام حسین(ع)، عزاداری می کردند، غربت کامل در آن دوره برای شیعیان وجود داشت، اما آنها توانستند که به مسیر خود ادامه بدهند.
وی ادامه داد: زمانی که امام خمینی(ره) به گورباچف نامه نوشت، کمتر کسی اهمیت نامه را درک کرد، ایشان در نامه خود، دعوت به تعریف دوباره انسان کردند این دعوت یک حرکت تمدنی برای جهان جدید بود.
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: امروز به دنبال تقابل با عرصه های تاثیر گذار دین هستند، به عنوان مثال سکولاریسم فلسفی به دنبال جدا کردن بشر از معارف وحیانی است، نمایشگاه می تواند پاسخی به این تفکر باشد. سکولاریسم نهادی هم به دنبال جدا کردن نهاد دین از نهاد حکومت است، شاهد هستیم برخی از افرادی که در گذشته قائل به حاکمیت دینی بودند، اکنون نظرشان عوض شده است.
آیت الله رمضانی با اشاره به تلاش برای محدود کردن دین اظهار کرد: گاهی ناکارآمدی در یک نظام دینی به یک سری از مدیران نسبت داده می شود، اما گاهی شاهد نسبت دادن ناکارآمدی به نهاد دین هستیم که بحث دیگری است، برخی از افراد هم برقراری نظام دینی را موکول به ظهور امام زمان(عج) می کنند. نتایج همه این ها محدود شدن دین است.
آیت الله رمضانی انسان را نیازمند معنویت دانست وتصریح کرد: شاهد حضور بیش از 4 هزار فرقه نوظهور در جهان هستیم و فتح میادین عرصه عرفان توسط این فرقه ها به خاطر خلائی بود که ما ایجاد کردیم، این در حالی است که به اندازه ای روایات در عرصه عرفان از ائمه معصومین(ع) داریم که می توان با این روایات، موسوعه عرفانی اهل بیت(ع) را تدوین کرد. امام خمینی(ره) به احیای ابعاد مختلف دین از جمله بعد عرفانی پرداخت.
وی ادامه داد: برپایی نمایشگاه گفتمان علمی انقلاب اسلامی پاسخ عملی به سکولاریسم فلسفی و سکولاریسم نهادی است و باید خبر برگزاری این نمایشگاه به گوش آنها برسد. از برجسته ترین ظرفیت های دین اسلام، حکمرانی و حضور در عرصه سیاسی است. تمدن غرب برای مواجهه با اندیشه های اسلامی به سکولاریزه کردن دین یا لائیسیته سازی نظام مدیریتی دین پرداخته است.
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: اسلام به همان میزان که محبت دارد،  مقاومت در برابر خودکامگی هم دارد، مقاومت در برابر خودکامگی در متن ادیان الهی است، آیات الهی همیشه بر صلح عادلانه تاکید کردند و باید مقاومت ذیل محبت دوباره تعریف شود، مباحث موجود در قرآن در خصوص محبت بسیار بیشتر از آن چیزی است که در مسیحیت وجود دارد.
آیت الله رمضانی با اشاره به راهکار تمدن غرب برای مقابله با تمدن اسلامی اظهار کرد: تمدن غربی برای مقابله با تمدن اسلامی به قداست زدایی از مفاهم دینی می پردازد، این در حالی است که اعلامیه جهانی حقوق بشر مخالف قداست شکنی است، امروز شاهد تقویت اسلام هراسی و شیعه هراسی و ایران هراسی برای مقابله با گفتمان انقلاب اسلامی هستیم و باید با زبان قابل فهم برای جهان، شبهات را در عرصه جهان پاسخ بدهیم، در این راستا باید تبیین درست دین و حقیقت و جوهره آن با زبان بین الملل و در ابعاد مختلف توسط طلاب فعال در عرصه بین الملل صورت بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: جهان برای میزبانی از اندیشه راستین دینی، آمادگی دارد و باید معارف دینی با توجه به ظرفیت ها، تبیین و ترویج شود و در این عرصه، آسیب شناسی ضروری است.
 
 
منبع: خبرگزاری اهل‌بیت(ع) - ابنا

نظر دهید

شما به عنوان مهمان نظر ارسال میکنید.

مجمع جهانی اهل‌بیت (ع)

مجمع جهانی اهل‎بیت(علیهم‎السلام)، به عنوان یک تشکل جهانی و غیردولتی، از طرف گروهی از نخبگان جهان اسلام تشکیل شده است. اهل‎بیت(علیهم‎السلام) به این دلیل بعنوان محور فعالیت انتخاب شده‎اند که در معارف اسلامی در کنار قرآن، محوری مقدس را که مورد پذیرش عامه مسلمین باشد، تشکیل می‎دهند.
مجمع جهانی اهل‎بیت(علیهم‎السلام) دارای اساسنامه‎ای مشتمل بر هشت فصل و سی و سه ماده است.

  • ایران - تهران - بلوارکشاورز - نبش خیابان قدس - پلاک 246
  • 88950827 (0098-21)
  • 88950882 (0098-21)

تماس با ما

موضوع
ایمیل
متن نامه
1*8=? کد امنیتی