برگزاری ضیافت افطاری دانشجویان دانشگاه بین‌المللی اهل‌بیت(ع)

چهارشنبه, 30 فروردين 1402

مراسم افطاری دانشگاه بین المللی اهل‌بیت (ع) با حضور دانشجویان و جمعی از اساتید به همت معاونت فرهنگی و دانشجویی این دانشگاه برگزار شد.

برگزاری ضیافت افطاری دانشجویان دانشگاه بین‌المللی اهل‌بیت(ع)

به گزارش پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی مجمع جهانی اهل بیت(ع) ـ مراسم افطاری دانشگاه بین المللی اهل‌بیت (ع) روز 27  ماه رمضان  با حضور اساتید ، دانشجویان و با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین دکتر «سعید جازاری معموئی» رییس دانشگاه بین‌المللی اهل‌بیت (ع) برگزار شد.

متن این سخنرانی به شرح زیر است:

 

ماه مبارک رمضان ماه مقدسی است

(انا انزلناه فی لیله مبارکه)پروردگار عالم  فرمودند که ماه مبارک رمضان، شهر من و ماه من است.ماه مبارک رمضان ماه مقدسی است چرا که در قرآن کریم به آن به روشنی اشاره شده است.  در این ماه همه‌ی ما می‌توانیم در پاکی نفس و روح خود گام برداریم.

پاک شدن نفس انسان همان هدفی است که پیامبران در طول سالیان طولانی آن را دنبال کردند. در سوره مبارکه جمعه،در یکی از آیات آن  هدف از رسالت پیامبران به صراحت بیان شده است. به‌نقل از مرحوم علامه طباطبایی این آیه شریفه با ادبیاتی منحصر به قرآن می‌فرماید: ما پیامبران را هم برای اقوامی که علم دارند و هم اقوامی که از علم بی‌بهره هستند ارسال کردیم.

 

رسالت پیامبران تزکیه و تعلیم است

اما سوال اصلی اینجاست که رسالت پیامبران چیست؟ در قرآن کریم این رسالت در دو قالب معین شده است که می‌فرماید یزکیهم و یعلمهم یعنی  یک مقام تزکیه و دیگری تعلیم است. که شما دانشجویان عزیز باید به این دو رسالت توجه جدی داشته باشید.

اما هدف از این مجموعه دانشگاهی که شما در آن قرار دارید چیست؟

این مجموعه علمی و دانشگاهی که شما دانشجویان از کشورهای مختلف جهان در آنگردهم آمدید به معنای خاص خود بین المللی است. بدین معنی که زمانی که شما عزیزان از کنار هم در محوطه این دانشگاه می‌گذرید از ملیت‌های گوناگون شانه به شانه به هم برخورد خواهید کرد و این ارزشمند است. این همان نفس محبوب پروردگار عالمیان است. در قرآن کریم در دو الی سه فراز آن به اختلاف در جنس بشر اشاره شده است و این خواست پروردگار است.

 اگر به این اختلاف نژاد، فرهنگ و زبان با نگاه ظریف قرآن بنگریم در می‌یابیم که این اختلاف سازنده و هدفمند است و هر کدام از من و شما عزیزان می‌توانیم مکمل یکدیگر باشیم و در رسیدن به کمال موثر باشیم.

 

مقصود از یزکیهم در قرآن کریم همان اخلاق و کسب فضایل اخلاقی است

اولین رسالت پیامبران به تعبیر قرآن یزکیهممی‌باشد. مقصود از این واژه در تعبیر ساده فارسی بحث اخلاق است.

اما  در پاسخ به این سوال که چرا پروردگار در این آیه اخلاق را مقدم بر تعلیم قرار داده است؟ می‌توان گفت رسالت پیامبران اخلاق محور و خرد بنیان است. در واقع اخلاق باید باشد تا بتواند علم به واسطه آن وسیله پیشرفت و سعادت انسان شود در غیر اینصورت علم می‌تواند وسیله خطر نیز باشد.

اگر فردی دانشمند باشد اما اخلاق در آن تکامل نیابد و فضایل اخلاقی نداشته باشد این فرد می‌تواند مصداق خطر و نگرانی یک جامعه باشد.

بطور مثال ذره کوچکی مانند اتم که در حوزه پزشکی و یا مهندسی مفید و مؤثر است اگر زمان استفاده از آن شخص علم داشته باشد اما از اخلاق برخوردار نباشد زمینه خطر را ایجاد خواهد کرد. پس تزکیه بر تعلیم مقدم است.

 

هدف شما دانشجویان گرامی در این دانشگاه تعلیم و تربیت است

 مرحله دوم بحث یعلمهم مطرح است. هدف شما دانشجویان گرامی در این دانشگاه تعلیم و تربیت است در اینجا ظرافت آیه شریفه یُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ وَ الحِکمَة؛نمایان می‌گردد یعنی دانشی که شما دانشجویان پذیرا هستید دو بخش دارد بخش اول متمرکز بر وحیو بخش دوم که در کنار وحی می‌آید اندیشه و خرد است.

 تصور نکنید دانش همان است که علوم روز ترجمه می‌شود بلکه باید از قرآن در کنار آن  بهره برد چراکه قرآن‌شناسی هنری ارزشمند است.

بخش دوم حکمت یعنی دانشی که با عقل و اندیشه و استدلال بر سینه بنشیند. هدف  ما در این دانشگاه که به نام اهل بیت (ع)منور است توجه به تربیت و تزکیه در کنار دانش آکادمیک است و همان میزان که در حوزه دانش، اندیشه و علوم برای شما عزیزان شرایط پیشرفت را مهیا می‌کنیم در حوزه تزکیه نیز این را بستر را فراهم خواهیم کرد.

درخواست من از معاونت فرهنگی این دانشگاه، با توجه به بین‌المللی بودن آن، ایجاد بستر تزکیه، رشد و شکوفایی اخلاقی همراه با تعامل بین ملیت‌های مختلف می‌باشد.مقصود ما این است و در این زمینه به همیاری شما دانشجویان نیاز داریم.

ما  به عنوان یک جامعه علمی، دانشی را پذیرا هستیم که یک بال آن حکمت و بال دیگر آن تمسک به قرآن است. واژه اهل بیت عصمت و طهارت، به یک جریان خاص یا یک گروه خاص تعلق ندارد.

برترین و بهترین روایات در شان حضرت علی (ع) به قلم دانشمندی نخبه، احمد حنبل نوشته شده است که کتاب مناقب امیرالمؤمنین را منتشر کرد.همچنین زمانی که  حاکم نیشابوری شخصیت برجسته دنیای اسلام، نخبه، مورخ و ریاضیدان کتاب مستدرکرا نوشت گفت: تمسک به اهل بیت مهمترین محور حبل الله است.

 امیدوارم به برکت این ایام و به برکت نام مبارک این دانشگاه شما دانشجویان هم در مقام تعلم و هم در مقام تربیت الگویی برای جهان اسلام باشید و هر زمان که به کشورهای خود بازگشتید به عنوان الگوی علمی و اخلاقی از شما یاد شود.

 

 

منبع: خبرگزاری اهل‌بیت(ع) - ابنا

نظر دهید

شما به عنوان مهمان نظر ارسال میکنید.

مجمع جهانی اهل‌بیت (ع)

مجمع جهانی اهل‎بیت(علیهم‎السلام)، به عنوان یک تشکل جهانی و غیردولتی، از طرف گروهی از نخبگان جهان اسلام تشکیل شده است. اهل‎بیت(علیهم‎السلام) به این دلیل بعنوان محور فعالیت انتخاب شده‎اند که در معارف اسلامی در کنار قرآن، محوری مقدس را که مورد پذیرش عامه مسلمین باشد، تشکیل می‎دهند.
مجمع جهانی اهل‎بیت(علیهم‎السلام) دارای اساسنامه‎ای مشتمل بر هشت فصل و سی و سه ماده است.

  • ایران - تهران - بلوارکشاورز - نبش خیابان قدس - پلاک 246
  • 88950827 (0098-21)
  • 88950882 (0098-21)

تماس با ما

موضوع
ایمیل
متن نامه
3+1=? کد امنیتی