بهبهانی‌پور: استقبال از انتشارات مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) در نمایشگاه بین‌المللی کتاب کوالالامپور بسیار خوب بود

سه شنبه, 22 خرداد 1403

مدیرکل خدمات فرهنگی و انتشارات مجمع جهانی اهل بیت(ع) گفت: علی‌رغم تمام محدودیت‌هایی که در نمایشگاه وجود داشت و محدودیت‌هایی که برای شیعیان مالزی وجود دارد، تمامی کتب ارائه شده مجمع با استقبال خوب مواجه شد.

بهبهانی‌پور: استقبال از انتشارات مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) در نمایشگاه بین‌المللی کتاب کوالالامپور بسیار خوب بود

به گزارش پایگاه رسمی اطلاع رسانی مجمع جهانی اهل بیت (ع) - ابنا ـ نمایشگاه بین المللی کتاب کوالالامپور با حضور ۱۷ کشور از تاریخ ۴ خرداد لغایت 13 خرداد برگزار شد و انتشارات مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام تنها ناشر حاضر از سوی جمهوری اسلامی ایران در این نمایشگاه بود.

به بهانه حضور «مصطفی بهبهانی‌پور» مدیرکل خدمات فرهنگی و انتشارات مجمع جهانی اهل بیت(ع) در این نمایشگاه بین‌المللی، خبرنگار ابنا با وی گفت‌وگو کرده است که در پی می‌آید:

ابنا: چه کتاب‌های شیعی در نمایشگاه بین المللی کتاب کوالالامپور ارائه شد؟ آیا محدودیتی در زمینه ارائه کتاب های شیعی با توجه به برخی از اتفاقات ضد شیعی در مالزی وجود داشت؟

انتشارات مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) برای اولین بار در نمایشگاه بین‌المللی کتاب کوالالامپور حضور یافت. انتشارات مجمع در این نمایشگاه بیش از 60 عنوان از آثار خود را به زبان‌های انگلیسی و اندونزیایی به مخاطبان عرضه نمود. متاسفانه پیش از حضور و حین حضور با محدودیت‌های مختلف درباره حضور انتشارات مجمع مواجه شدیم لکن به لطف الهی و عنایت حضرات معصومین (ع) مشکل خاصی پیش نیامد.

برخی کتب در این نمایشگاه درباره شیعه‌هراسی و ایران‌هراسی بودند اما در کل فضای نمایشگاه و ناشران، جو فرهنگی و به دور از نزاع‌های مذهبی بود.

توجه دولت مالزی در برگزاری این نمایشگاه، سرمایه‌گذاری روی قشر کودک و نوجوان بود و برنامه‌های متعددی را در این زمینه به اجرا گذاشت. ضمن اینکه ناشران متعددی که در حوزه کتاب کودک، نوجوان و جوان فعال بودند در نمایشگاه حاضر بودند.

ابنا: چه انتشارات شیعی غیر از مجمع در نمایشگاه کتاب مالزی شرکت کرده بودند؟ همچنین وضعیت استقبال چگونه بود؟

انتشارات مجمع جهانی اهل بیت (ع) تنها نماینده شیعی و تنها نماینده جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه کتاب کوالالامپور بود. علی‌رغم تمام محدودیت‌هایی که در نمایشگاه وجود داشت و محدودیت‌هایی که برای شیعیان مالزی وجود دارد، تمامی کتب ارائه شده مجمع، با استقبال خوب مواجه شد، تمام کتاب‌ها به فروش رفت و تمام شد؛ عمده کتاب‌های ما در روزهای ابتدایی به اتمام رسید و ما شرمنده برخی عزیزان می‌شدیم.

بازدید کنندگان از عدم وجود منابع شیعی برای تحقیق و مطالعه در کشور مالزی گلایه داشتند و حضور انتشارات مجمع را فرصت مغتنمی معرفی می‌کردند. یکی دیگر از بازخوردهای ملموس، ابراز تأسف و تسلیت‌گویی بازدیدکنندگان به نیروهای غرفه ما برای شهادت رئیس جمهور فقید و هیئت همراه آن شهید عزیز بود.

ابنا: اساسا کتاب‌های دینی در نمایشگاه کتاب مالزی چه جایگاهی داشت؟  

مردم مالزی اساساً کتابخوان و علاقه‌مند به فرهنگ هستند و توجه ویژه‌ای به کتاب دارند. البته این توجه در میان توده مردم، عمدتاً به رمان و داستان است و در میان نخبگان آگاهی از مسائل اسلامی و دینی رواج خوبی دارد. به نحوی که در نمایشگاه مذکور سه ناشر از کشور مصر که کتب دینی و مذهبی به زبان عربی عرضه می‌کرد، استقبال مناسبی از آنها می‌شد.

ابنا: وضعیت اعلام آمادگی همکاری انتشارات دیگر با انتشارات مجمع برای کارهای مشترک چگونه بود؟

در نمایشگاه بین‌المللی کتاب کوالالامپور توفیق داشتیم با بیش از 15 ناشر از کشورهای انگلیس، مالزی، اندونزی، مصر و کره جنوبی که فعالیت آن‌ها با فعالیت انتشارات مجمع جهانی اهل بیت (ع) تناسب و ارتباط داشت، گفت‌وگو و رایزنی داشته باشم. با برخی از این ناشران توافقات خوبی صورت پذیرفت و کارهای اجرایی آن شروع شده است. برای مثال موفق شدیم تفاهم چاپ 25 جلد از آثار مجمع را با همکاری صد درصدی  ناشر اندونزیایی در کشور اندونزی رقم بزنیم و کارهای مقدماتی آن شروع شده است.

انتشارات مجمع جهانی اهل بیت (ع) موظف است از هر فرصتی برای همکاری و توسعه روابط بهره گیرد. بنابراین پیگیری‌ها تا حصول نتیجه ادامه خواهد داشت.

ابنا: وضعیت بازار نشر در مالزی را به صورت مختصر چگونه ارزیابی می‌کنید؟

همانطور که عرض کردم بازار کتاب مالزی را  بویژه در عرصه رمان و داستان بسیار پر رونق دیدم. از طرفی ناشران با عرضه آثار جدید و تبلیغات گسترده در شبکه‌های اجتماعی بویژه تیک تاک فعالیت‌های چشمگیری داشتند و توفیقات زیادی را رقم زدند. از طرف دیگر مردم مالزی به کتاب و آثار مولفان برتر، اقبال زیادی دارند. در این کشور، نویسندگان رمان به عنوان سلبریتی به حساب می‌آیند و تاثیر خوبی روی مخاطب دارند و در عرصه نمایشگاه و فضای مجازی، دارای مخاطبان و دنبال کنندگان زیادی هستند.

نظر دهید

شما به عنوان مهمان نظر ارسال میکنید.

مجمع جهانی اهل‌بیت (ع)

مجمع جهانی اهل‎بیت(علیهم‎السلام)، به عنوان یک تشکل جهانی و غیردولتی، از طرف گروهی از نخبگان جهان اسلام تشکیل شده است. اهل‎بیت(علیهم‎السلام) به این دلیل بعنوان محور فعالیت انتخاب شده‎اند که در معارف اسلامی در کنار قرآن، محوری مقدس را که مورد پذیرش عامه مسلمین باشد، تشکیل می‎دهند.
مجمع جهانی اهل‎بیت(علیهم‎السلام) دارای اساسنامه‎ای مشتمل بر هشت فصل و سی و سه ماده است.

  • ایران - تهران - بلوارکشاورز - نبش خیابان قدس - پلاک 246
  • 88950827 (0098-21)
  • 88950882 (0098-21)

تماس با ما

موضوع
ایمیل
متن نامه
3*3=? کد امنیتی