آیت‌الله صافی گلپایگانی: بايد مقام علم و حلم امام حسن(ع) را شناخته و به جهانيان بشناسانيم

سه شنبه, 20 خرداد 1393

مرجع تقلید شیعیان اظهار داشتند: عنواني كه براي اين برنامه بزرگ انتخاب كرده ايد باعث افتخار است. شخصيت امام حسن مجتبي عليه السلام، شخصيتي بي نظير در پيشرفت اسلام و هدايت مردم بود كه مقبوليت آن حضرت بين مردم، سبب حفظ امر ولايت و دين شد.

آیت‌الله صافی گلپایگانی: بايد مقام علم و حلم امام حسن(ع) را شناخته و به جهانيان بشناسانيم

اعضاي ستاد كنگره سبط النبي صبح دیروز دوشنبه ـ 13 خرداد ماه ـ با حضور در بيت مرجع عاليقدر «حضرت آيت الله العظمي صافي گلپايگاني» با ايشان ديدار و گفتگو كردند.

در ابتداي اين ديدار، «حجت الإسلام والمسلمين محمدحسن اختری» دبيركل مجمع جهاني اهل بيت عليهم السلام، به ارائه گزارشی از برنامه هاي مجمع و كنگره پرداخت.

در ادامه آیت الله العظمی صافی گلپایگانی ضمن تبريك اعياد ماه شعبان المعظم بخصوص ميلاد حضرت بقية الله(عج) اظهار داشتند: بنده از شما عزيزان تشكّر و قدرداني مي كنم و انشاء الله همگان از بركات اين اعياد شريفه استفاده نموده و توفيقات بيشتري در خدمت به اسلام و پيشرفت مقاصد دين به دست آوريم.

ایشان با اشاره به اهميت احياي امر اهل بيت عليهم السلام بيان داشتند: وظيفه ما اين است و غير اين نيست كه به اعلاي كلمه اسلام و احياي امر اهل بيت عليهم السلام اهتمام داشته باشيم. اصلاً هدف وجودي ما اين است كه عمر خود را وقف احيا و تعظيم امر اهل بيت عصمت و طهارت عليهم السلام كنيم و لحظه اي در اين امر كوتاهي نورزيم كه سعادت و خوشبختي دنيا و آخرت مردم در آن است.

مرجع تقلید شیعیان در قسمت ديگري از بيانات خود با اشاره به اهتمام ديگران نسبت به ترويج عقائد و مكتب هاي باطل خود افزودند: آنها عقائد باطل خود را با صرف بودجه هاي كلان مادي تبليغ و ترويج مي كنند اما متأسفانه ما كه مكتب حق و داراي معارف غني ديني هستيم اينگونه اهتمام نداريم و نسبت به اين امر كوتاهي مي شود.

ایشان خاطرنشان کردند: بودجه هايي كه براي اموري مانند ورزش و مراكزي كه ارزش هاي اسلامي در آنها رعايت نمي شود و براي مملكت و جامعه هم مفيد نيستند بلكه در بعض اوقات به عفت عمومي جامعه و كرامت انساني ضربه مي زنند، صرف مي شود، اگر مقداري از آن براي ترويج معارف دين هزينه شود، چه اتفاق بزرگي مي افتد. متأسفانه كوتاه آمده ايم. ما كه ادعايمان اين است كه جمهوري اسلامي تشكيل داده ايم بايد از همه بيشتر به ترويج معارف اسلام توجه كنيم.

آیت الله العظمی صافی گلپایگانی تاکید کردند: همه شيعيان اهل بيت عليهم السلام بخصوص مسئولان بايد به اين امر اهتمام داشته باشند و نگذارند كه ترويج امر اهل بيت عليهم السلام بواسطه كمبود امور مادي، كمرنگ و ضعيف شود. بنده هم در حد توان خودم حاضرم خدمت كنم و در اين امر مقدّس، حتي حاضرم جان خود را فدا كنم.

ایشان با توجّه به بدبيني برخي از مذاهب نسبت به مكتب تشيّع درباره كم توجهي به شخصيت پيامبر صلي الله عليه و آله فرمودند: متأسفانه اين تصوّر باطل پديد آمده است كه شيعه به شخصيت آن حضرت رسول اكرم صلي الله عليه و آله توجهي ندارد و در ترويج سنت هاي ايشان كوتاهي مي كند. بايد تلاش كنيم چنين تصوّر باطلي از بين برود و همگان بدانند كه شيعه، شخص پيامبر گرامي اسلام را اول شخصيت اسلام مي داند و آثار دانشمندان شيعه كه درباره آن حضرت نوشته شده است همه بيانگر اين امر است.

مرجع تقلید شیعیان در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به ابعاد عظيم شخصيت امام حسن مجتبي عليه السلام فرمودند: عنواني كه براي اين برنامه بزرگ انتخاب كرده ايد باعث افتخار است. شخصيت امام حسن مجتبي عليه السلام، شخصيتي بي نظير در پيشرفت اسلام و هدايت مردم بود كه مقبوليت آن حضرت بين مردم، سبب حفظ امر ولايت و دين شد. بايد ابعاد مهم شخصيتي و مكارم اخلاقي آن امام بزرگوار بررسي و ويژگي هاي آن حضرت براي مردم بازگو شود.

ایشان با اشاره به مقبوليت شخصيت امام حسن مجتبي عليه السلام در بين دانشمندان و مورّخان اهل سنّت فرمودند: آن حضرت در بين اهل سنّت از جايگاه ويژه اي برخوردار است و كتاب هاي زيادي به قلم دانشمندان اهل سنّت درباره شخصيت آن امام همان نوشته شده است. و همچنين شاعراني از اهل سنّت درباره مقام علمي و اخلاقي آن حضرت اشعار زيادي را سروده اند؛ از جمله در كتاب روضة الصفا، اشعاري را از يكي از شاعران اهل سنّت با مضامين بسيار بالا نقل نموده است.

معظم له سپس برخی از ابيات شعر مذکور را برای حاضران قرائت کردند:

اگر عمري بيارايم سخن را  /  نشايد نظم من نعت حسن را
سخن گيرم كه جز درّ عدن نيست  /  سزاي وصف اخلاق حسن نيست
كمالش گر چه نزد ماست ظاهر  /  زبان ما ز وصف اوست قاصر
دو گيتي را وجودش زيب و زين است  /  نظير او اگر گوئي حسين است

آیت الله العظمی صافی گلپایگانی افزودند: همانگونه كه این شاعر گفته است، نقش امام حسن مجتبي عليه السلام در پيشرفت مقاصد اسلام همطراز نقش حضرت سيدالشهدا عليه السلام است و اين را نبايد فراموش كرد. حقير هم در اشعاري كه سروده ام به اين نكته اشاره كرده ام: «گرچه به تعظيم مقام حسين  هر چه بگويند بجا و رواست؛  دين ز فداكاري او زنده است  پيشرو و سيد اهل عبا است؛ حلم حسن نيز در احياء دين نقش عظيمش نه كم از كربلا است»؛ بايد مقام علم و حلم آن حضرت را شناخته و به جهانيان بشناسانيم.

ایشان در پايان اين ديدار ضمن قدرداني از برگزار كنندگان اين همايش بزرگ از خداوند متعال براي آنها توفيقات بيشتر و توجهات خاصه حضرت ولي عصر عجل الله تعالي فرجه الشريف را مسألت نمودند.

شایان ذکر است کنگره بین المللی سبط النبی الاکبر امام حسن مجتبی(ع) به همت مجمع جهانی اهل بیت(ع) و با همکاری تعدادی از نهادهای فرهنگی و تبلیغی، روزهای اول و دوم تیرماه سال جاری در تهران برزار خواهد گردید.

مجمع جهانی اهل‌بیت (ع)

مجمع جهانی اهل‎بیت(علیهم‎السلام)، به عنوان یک تشکل جهانی و غیردولتی، از طرف گروهی از نخبگان جهان اسلام تشکیل شده است. اهل‎بیت(علیهم‎السلام) به این دلیل بعنوان محور فعالیت انتخاب شده‎اند که در معارف اسلامی در کنار قرآن، محوری مقدس را که مورد پذیرش عامه مسلمین باشد، تشکیل می‎دهند.
مجمع جهانی اهل‎بیت(علیهم‎السلام) دارای اساسنامه‎ای مشتمل بر هشت فصل و سی و سه ماده است.

  • ایران - تهران - بلوارکشاورز - نبش خیابان قدس - پلاک 246
  • 88950827 (0098-21)
  • 88950882 (0098-21)

تماس با ما

موضوع
ایمیل
متن نامه
1*8=? کد امنیتی