آیت‌الله رمضانی: دین اسلام برای همه بخش‌های زندگی برنامه دارد

Wednesday, 15 May 2024

نشست اعضای شورای سبک زندگی با دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) پیش از ظهر امروز در سالن جلسات مجمع قم برگزار شد.

آیت‌الله رمضانی: دین اسلام برای همه بخش‌های زندگی برنامه دارد

 به گزارش پایگاه رسمی مجمع جهانی اهل بیت (ع)- نشست اعضای شورای سبک زندگی با دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) پیش از ظهر امروز چهارشنبه ـ 26 اردیبهشت 1403 ـ در سالن جلسات مجمع قم برگزار شد.

آیت‌الله «رضا رمضانی» در این نشست گفت: سبک زندگی در ایران اسلامی هنوز در مرحله شدن و رسیدن به مرحله بلوغ قرار دارد.

وی با اشاره به ضرورت برگزاری چنین نشست‌هایی برای رسیدن به فهم مشترک گفت: پرداختن به بحث سبک زندگی را باید به عنوان یک کلان‌پروژه در نظر گرفت. مجمع جهانی اهل بیت باید در زمینه سبک زندگی مبتنی بر مکتب اهل بیت فعال باشد. جهان از ما به عنوان ام‌القری مطالبه می‌کند تا در خصوص سبک زندگی اسلامی و اهل بیتی، محتوا ارائه کنیم.

استاد سطوح عالی حوزه با بیان اینکه در بحث سبک زندگی اهل بیتی، کارهای خوبی به صورت مستند انجام شده است، افزود: ما به عنوان مجمع جهانی اهل بیت(ع) باید اهل بیت(ع) را به جهان بشناسانیم. رهبر معظم انقلاب نیز در اجلاس هفتم مجمع فرمودند که مجمع باید اهل بیت(ع) را به نخبگان و آحاد جامعه معرفی کند.

وی درباره شیوه مواجهه بلوک شرق و غرب با دین اظهار داشت: شرق، دین را افیون می‌دانست و به دنبال محو آن بود. لذا با متدینان بسیار بد برخورد کرد. سراسقف گرجستان به من می‌گفت که شما با دوران تلخ 70 ساله کمونیسم مواجه نبودید؛ کمونیست‌ها همه‌ی کلیساها را تبدیل به انبار کردند. از طرف دیگر غرب، دین را با محدودیت‌هایی پذیرفته است اما نگاه شخصی و تجربی به دین دارد. غرب متوجه شد که نمی‌تواند با دین مبارزه کند لذا رو به معادل‌سازی آورد. به همین دلیل برای تعطیلی شریعت، بحث جایگزینی را دنبال کردند یعنی دنبال جایگزین کردن نماز، روزه، خمس و ... با اعمال دیگر شدند. بنابراین بحث جایگزینی شریعت امروزه به عنوان یک تهدید مطرح است.

آیت الله رمضانی درباره چشم‌انداز مجمع جهانی اهل بیت(ع) درباره پروژه سبک زندگی گفت: ما می‌خواهیم در معرفی سبک زندگی اهل بیت(ع) کار ایجابی انجام دهیم. لذا در این کلان‌پروژه، مبانی و روش باید مشترک باشد و شیوه‌نامه نگارش واحدی داشته باشیم.

وی افزود: غرب در رفتار، به تربیت و اصلاح نفسانی توجهی ندارد اما در تربیت اسلامی این امر مسلم است که عمل باید ابتنای نفسانی داشته باشد تا سر از نفاق درنیاورد. 

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان اینکه زبان دین، زبان بین‌المللی است افزود: زبان فهم قرآن، امروز و فردا نمی‌شناسد چون زبان بشر و انسان بر اساس فطرت و عقلانیت است. لذا در کلان‌پروژه سبک زندگی، سبک زندگی غربی هم باید نقد شود.

وی با اشاره به اینکه دین، سبک و برنامه زندگی دارد افزود: ما از دین عبور نمی‌کنیم و سبک زندگی‌ را دینی می خواهیم. غرب، دین را قبول دارد اما ادعا می‌کند که دین متکفل حوزه سبک زندگی نیست. «هانس کونگ» هرچند کاتولیک است اما ادعا می‌کند که دین به خاطر جنگ‌ها و نزاع‌ها نتوانسته مشکلات بشر را حل کند لذا باید دین حدأقلی برای بشر تعریف کرد. وی اسم آن را «اخلاق جهانی» می‌گذارد و اینگونه از دین عبور می‌کند، در حالی که از دیدگاه اسلام، اخلاق در متن دین است و در برنامه دین نهفته است.

استاد سطوح عالی حوزه با توصیه به معادل‌سازی مفهومی در حوزه‌های سبک زندگی، خاطرنشان کرد: باید به جهانیان بگوییم که دین اسلام برای همه بخش‌های زندگی برنامه دارد. همچنین لازم است آثاری که در عرصه سبک زندگی می‌نویسیم موضوع محور باشد نه امام محور.

وی در پایان گفت: مجمع به عنوان نهادی بین‌المللی به دنبال ارائه سبک زندگی اهل بیت(ع) به دنیا است و این امر باید در مسیر تمدن‌سازی و نرم‌افزار تمدن اسلامی قرار گیرد.

Leave a comment

You are commenting as guest.

Ahl Al-Bayt World Assembly

The Ahl al-Bayt World Assembly  is an international non-governmental organization (INGO) that was established by a group of Shiite elites under the supervision of the great Islamic authority of the Shiites in 1990 to identify, organize, educate and support the followers of Ahl al-Bayt.

  • Tehran Iran
  • 88950827 (0098-21)
  • 88950882 (0098-21)

Contact Us

Issue
Email
The letter
5-2=? Captcha