گزارش جامع همایش «انتخابات پرشور؛ قدرت نرم جمهوری اسلامی در عرصه بین‌الملل»/ آیت‌الله رمضانی: مشارکت همگانی در سرنوشت از آموزه‌های غدیر است + تصاویر و ویدیو

Saturday, 22 June 2024

همایش «انتخابات پرشور؛ قدرت نرم جمهوری اسلامی در عرصه بین‌الملل» با سخنرانی دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) در شهر قم، برگزار شد.

گزارش جامع همایش «انتخابات پرشور؛ قدرت نرم جمهوری اسلامی در عرصه بین‌الملل»/ آیت‌الله رمضانی: مشارکت همگانی در سرنوشت از آموزه‌های غدیر است + تصاویر و ویدیو

به گزارش پایگاه رسمی اطلاع رسانی مجمع جهانی اهل بیت (ع) - همایش «انتخابات پرشور؛ قدرت نرم جمهوری اسلامی در عرصه بین‌الملل» امروز شنبه ۱ تیرماه ۱۴۰۳ در تالار  اهل‌بیت(ع) در ساختمان مجمع جهانی اهل‌بیت علیهم‌السلام در شهر قم، برگزار شد.

در این همایش که جمعی از اعضای «قرارگاه رسانه‌ای شهید آرمان» حضور داشتند آیت‌الله رضا رمضانی دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) سخنرانی کرد.

تبیین معارف اهل بیت(ع) در زیارت جامعه کبیره

آیت الله رمضانی در ابتدای این همایش ضمن تبریک سالروز میلاد امام هادی(ع) اظهار کرد: زیارت جامعه کبیره یادگاری امام هادی (ع) است، این زیارت به تبیین معارف و جایگاه حقوقی و حقیقی اهل بیت(ع) می پردازد. زیارت جامعه کبیره با موضوع معرفت شناسی اهل بیتی می باشد و مضامین این زیارت به لحاظ عقلانی، قابل تبیین است، یعنی می توان با منطق عقل و فطرت، مضامین زیارت جامعه کبیره را تبیین کرد.

وی ادامه داد: بعضی از روشنفکران چون با معارف اهل بیت(ع)، آشنایی کامل ندارند، ادعا کردند که زیارت جامعه کبیره حاصل القای غلات است، در حالی که همه مفاهیم این زیارت با مبانی عقلی و روایی، قابل تبیین است. من بیش از سی سال است که به شرح زیارت جامعه کبیره می پردازم و تاکنون سه جلد از این شرح به چاپ رسیده است.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: یادگاری دیگر امام هادی(ع)، زیارت غدیریه است و این زیارت در کتاب‌های معتبر می باشد. حدود ۱۵۰ ویژگی و خصال حضرت امیرالمومنین(ع) در زیارت غدیریه ذکر شده است و کمتر زیارتی داریم که این گونه غدیر را تبیین کرده باشد.

آموزه‌های غدیر برای تمام جهانیان

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع)، آموزه‌های غدیر را برای تمام جهانیان دانست و تصریح کرد: در دنیای بین الملل نه فقط مسلمانان بلکه غیرمسلمانان می توانند از این  آموزه‌ها، بهره بگیرند. آموزه اول غدیر این است که بهترین افراد باید در مسئولیت‌ها، گمارده ‌شوند. در غدیر بهترین فرد گمارده شد و پیامبر(ص) فرمودند که عید غدیر بزرگ‌ترین عید برای امت است که افضل افراد برای سرپرست امت در آن، منصوب شد.

آیت الله رمضانی اضافه کرد: آموزه دیگر غدیر این است که ما باید در سرنوشت خودمان حضور داشته باشیم. رهبر انقلاب فرمودند که غدیر تجلی شایسته سالاری است. مطرح شدن بحث مردم سالاری دینی در زمان کنونی به عنوان یکی از آموزه‌های اصیل، برخاسته از معارف اهل بیت (ع) است و این گونه نیست که به خاطر ابداعات امروز باشد. آموزه‌های غدیر، امروزه خیلی مهم است و ما بهترین مفاهیم و ساختار یعنی اسلامیت و جمهوریت را داریم، البته نه جمهوریت باید فدای اسلامیت شود و نه اسلامیت فدای جمهوریت شود.

ظرفیت های مجمع جهانی اهل بیت(ع)

وی در بخش دیگری از سخنان خود با ابراز خرسندی از دیدار با اعضای «قرارگاه رسانه‌ای شهید آرمان» در معرفی مجمع جهانی اهل بیت(ع) اظهار کرد: این مجمع، فعالیت برون مرزی و تمشیت امور شیعیان جهان را بر عهده دارد و مجمع با بیش از ۱۴۰ کشور در ارتباط است. ارتباط با سه هزار مبلغ بومی و کانون های فرهنگی در جهان و نیز دانشگاه اهل بیت(ع)، خبرگزاری ابنا و دایره المعارف ویکی شیعه از جمله ظرفیت های بین المللی مجمع جهانی اهل بیت(ع) برای تبیین معارف اهل بیت(ع) است.

آیت الله رمضانی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای مجمع عمومی مجمع جهانی اهل بیت(ع) بر معرفی اهل بیت(ع) به آحاد مردم و نخبگان جهان تاکید کردند. بیش از صد شخصیت جهان عرب در مورد اهل بیت(ع) کتاب نوشته اند که از جمله این شخصیت ها، جورج جرداق مسیحی لبنانی است.

وی با تاکید بر این که مجمع جهانی اهل بیت(ع) قوی ترین شورای عالی را دارد که از شخصیت های شیعه داخلی و خارجی هستند، افزود: ۷۰۰ نفر در مجمع عمومی مجمع جهانی اهل بیت(ع)، عضو هستند و ۴۰۰ نفر دیگر هم خواستار عضویت در این مجموعه می باشند.

عقلانیت؛ شاخصه برجسته مکتب اهل بیت(ع)

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع)، توجه به اخلاق رسانه‌ای و صداقت در رسانه‌ها را مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: در غرب به لزوم قرار گرفتن اخلاق در رسانه، معتقد نیستند. غربی‌ها نگاه ماکیاولیستی در این زمینه دارند که برای رسیدن به هدف باید از هر ابزاری استفاده کرد. اما ما معتقد هستیم که اخلاق و صداقت باید در همه جا حاکم باشد.

وی با اشاره به دیدار با نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا ابراز کرد: در دیدار با رئیس جمهور ونزوئلا به او گفتم که یکی از اضلاع معارف اهل بیت (ع)، عقلانیت است. باید با عقلانیت دینی، دین عقلانی را معرفی کنیم. یکی دیگر از اضلاع معارف اهل بیت(ع)، معنویت است که البته این معنویت باید با نگاه به عالم غیب است.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع)، عدالت را یکی از شاخصه‌های برجسته مکتب اهل بیت(ع) عنوان کرد و تصریح کرد: تحقق عدالت آرزوی همه انبیای الهی می‌باشد و این هدف تحمیلی نیست، بلکه باید خود مردم در این زمینه قیام کنند. برای این که عدالت در جامعه پیاده شود باید هزینه آن پرداخته شود.

1.00

آیت الله رمضانی در ادامه بر لزوم توجه به حقوق انسان‌ها و مظلومیت بشریت تاکید کرد و گفت: امروزه با بردگی مدرن مواجه هستیم، به گونه ای که مستبدان به شکل پیچیده ای، یک کشور را برده خود می‌کنند. باید در قبال این زورگویی ها ایستاد و یکی از خط‌های خبری ما باید مقابله با بردگی مدرن و نژادپرستی باشد. مقابله با استعمار فرانو و توجه به عدالت برای همه بشریت ضروری است. باید با ادبیات بین المللی و با زبان بین المللی آشنا باشیم و به آن توجه کنیم. باید حفظ استقلال جمهوری اسلامی ایران به عنوان ام القرای جهان اسلام در بحث جهاد تبیین مورد تاکید قرار بگیرد.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) با بیان اینکه نباید مقدس را نامقدس جلوه داد تصریح کرد: این یکی از کار‌هایی است که در غرب صورت می‌گیرد. البته شخصیت‌های مسیحی با اهانت به حضرت مسیح (ع) مخالفت ندارند، اما ما با این گونه اهانت ها، مخالف هستیم. باید نگاه ما بین المللی باشد و راه‌های نقد فرهنگ غربی با فهم و مطالعه این فرهنگ، امکان پذیر است. اگر بتوانیم ادبیات اهل بیت(ع) را به غرب منتقل کنیم، موفق می‌شویم.

حضور گسترده مردم ایران در انتخابات هشتم تیرماه

آیت الله رمضانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای خدمت گفت: آن‌ها مسیر انتخابات را برای ما هموار نمودند. این شهدای گرانقدر در میدان خدمت، اعتمادی بین مردم و مسئولان ایجاد کردند و هر کسی که به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود باید توسعه خدمت و در میدان بودن را در اولویت خود قرار بدهد. شهید رئیسی خستگی در راه خدمت نمی‌شناخت.

وی افزود: شهدای خدمت باعث شدند که ما در انتخابات هشتم تیر، شاهد حضور گسترده مردم باشیم. یقین دارم که در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات ۴۰ درصدی دوره گذشته جبران می‌شود. اگر ضریب امنیت نظام جمهوری اسلامی به لحاظ بین المللی بخواهد افزایش یابد، نیاز به حضور حداکثری مردم داریم.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) خاطرنشان کرد: این برای ما خیلی مهم است که رئیس جمهور با رای بالا انتخاب شود تا توان بیشتری در حل مشکلات در عرصه‌های مختلف، داشته و در این خصوص از طرح های مناسب، برخوردار باشد.

 

96aad971-421f-427f-8d30-c8be032fc5b2.jfif

اعضای «قرارگاه رسانه‌ای شهید آرمان» در بخشی از این نشست به بیان نقطه نظرات و پیشنهادات خود درباره تبلیغ در فضای مجازی و عرصه بین الملل پرداختند.

.............................

Leave a comment

You are commenting as guest.

Ahl Al-Bayt World Assembly

The Ahl al-Bayt World Assembly  is an international non-governmental organization (INGO) that was established by a group of Shiite elites under the supervision of the great Islamic authority of the Shiites in 1990 to identify, organize, educate and support the followers of Ahl al-Bayt.

  • Tehran Iran
  • 88950827 (0098-21)
  • 88950882 (0098-21)

Contact Us

Issue
Email
The letter
5*6=? Captcha